„SMUTEK”

Smutek to podstawowa emocja, która pojawia się w odpowiedzi na przykre doświadczenia, takie jak strata, zawód, rozczarowanie lub brak czegoś ważnego. Pozwala zrozumieć, co nas rani. Jest związany ze spadkiem aktywności niektórych neuroprzekaźników, co wpływa na obniżenie nastroju i energii. Smutek może mieć charakter chwilowy, np. po usłyszeniu smutnej wiadomości, ale może też przybierać bardziej trwałą formę, gdy wiąże się z dłuższym okresem trudności lub żałoby. Pełni ważną funkcję w procesie radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, pozwalając na refleksję, wycofanie i regenerację emocjonalną. Ułatwia również budowanie empatii
i wsparcia w relacjach z innymi ludźmi.

• Smutek jest emocją naturalną, daj dziecku przestrzeń, by mogło go nazwać, czuć i przeżyć.
• Smutek należy uprawomocnić i przyjąć – na początku pokaż dziecku, że widzisz co czuje, oraz że ów smutek jest (w pewnym stopniu uzasadniony).
• Unikaj nadmiernej racjonalizacji i odwracania uwagi na rzecz kształtowania nadmier

Czytaj więcej!

„ZDZIWIENIE”

Zdziwienie to uczucie, które pojawia się, gdy coś się wydarza nagle i doświadczamy czegoś niespodziewanego, nowego lub trudnego do zrozumienia. To naturalna reakcja naszego umysłu i ciała na sytuację, która nas zaskakuje – może być pozytywna, ale bywa też nieprzyjemna, zwłaszcza gdy to co nas zaskoczyło, budzi niepokój, lęk lub rozczarowanie. Zdziwienie często wytrąca nas z równowagi, ponieważ nie byliśmy na nie przygotowani i nie wiedzieliśmy, że coś się wydarzy. To uczucie może być szczególnie trudne dla dzieci wysoko wrażliwych, które potrzebują przewidywalności, lubią mieć wszystko zaplanowane i czują się bezpieczne, gdy działają według znanego harmonogramu. Dla nich nagłe zmiany mogą być źródłem silnych emocji, stresu i powodować znaczne trudności w odnalezieniu się w nowej sytuacji.

Czytaj więcej!

„Śmieszka z wyspy radości”

Radość to emocja, która pojawia się w odpowiedzi na przyjemne bodźce, osiągnięcie celu lub pozytywne interakcje społeczne. Jest związana z uwalnianiem neuroprzekaźników, takich jak dopamina i serotonina, które wpływają na poczucie dobrostanu i motywację. Radość może mieć zarówno chwilowy intensywny charakter, np. w przypadku spontanicznego śmiechu, jak i bardziej trwałą formę wynikającą z satysfakcji i spełnienia. Pełni kluczową rolę w regulacji nastroju budowaniu więzi społecznych oraz zwiększaniu odporności psychicznej.

Czytaj więcej!

O projekcie słów kilka…

„Czuciaki z krainy emocji” to projekt wspierający rozwój inteligencji emocjonalnej.

Podczas zajęć z pedagogiem specjalnym i psychologiem dzieci będą miały okazję spotkać się
z „Czuciakami” Te małe stworzenia przybędą z Krainy Emocji ze specjalną misją – pomogą poznać, zrozumieć i regulować nasze emocje.

Cele projektu:

- stwarzanie okazji do rozpoznawania i nazywania emocji;

- zachęcanie do lepszego poznania siebie aby odpowiednio zrozumieć zachowanie kierowane konkretnymi emocjami;

- wyposażanie w umiejętność regulowania emocji;

- uświadomieni, że wszystkie emocje są ważne i potrzebne, ponieważ pomagają nam się odnaleźć
w codziennych sytuacjach;

- poznawanie różnorodnych sposobów na radzenie sobie z emocjami, które są zbyt intensywne lub trwają za długo;

- dbanie o dobre samopoczucie i pozytywne relacje z innymi.

Czytaj więcej!