Choreoterapia

Opublikowano: 2021-03-24 18:08, Numer artykułu: 37930 , Autor: D.Dereda

CHOREOTERAPIA

 

CHOREOTERAPIA - podstawą terapii jest uzewnętrznienie uczuć i emocji, które ciężko wyrazić werbalnie, ale można wydobywać za pomocą ciała.

Ta terapia nie jest nauką kroków tanecznych, ale ma na celu rozładować stres i napięcie, poprawić koordynację ruchową, akceptację swojego ciała oraz nabyć pewności siebie i świadomości.


Cel ogólny:

  • uzewnętrznienie uczuć i emocji za pomocą ciała,
  • przygotowanie dzieci do umiejętnego współdziałania w grupie.


Cele główne:

  • zwiększenie świadomości własnego ciała i ruchu,
  • akceptacja swojego ciała,
  • wyrabianie umiejętności reagowania na polecenia nauczyciela,
  • stymulowanie fizycznej i psychicznej aktywności,


Cele szczegółowe:

  • doskonalenie koncentracji uwagi i umiejętności słuchania,
  • usprawnianie koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej,
  • usprawnianie pamięci słuchowej, wzrokowej i wzrokowo – słuchowej
  • rozwijanie orientacji przestrzennej,
  • rozwijanie wyczucia rytmu i elastyczności,
  • usprawnianie motoryki dużej i małej,
  • doskonalenie płynności ruchów i wyczucia ciężaru ciała w przestrzeni,
  • nabywanie umiejętności kontroli nad ruchami ciała,
  • budowanie świadomości kinestetycznej,
  • rozwijanie spostrzegawczości, refleksu i umiejętności naśladowania,
  • rozwijanie umiejętności realizowania własnych pomysłów
  • rozwijanie umiejętności reagowania na zmiany w muzyce,
  • wyrabianie umiejętności przekładania języka muzyki na język ciała,
  • wzbogacanie wrażliwości muzycznej.

 


Przewidywane osiągnięcia:
Dzieci po zajęciach powinny:

  • ktywnie uczestniczyć we wspólnym doświadczeniu,
  • pokonywać własną nieśmiałość i stres,
  • wyrazić uczucie i emocje,
  • zachowywać się adekwatnie w różnych sytuacjach,
  • radzić sobie w sytuacjach nowych, trudnościach
  • dostrzegać stany emocjonalne swoje i innych,
  • uwrażliwiać na przeżycia innych,


Procedury osiągania celów:

  • elementy gimnastyki twórczej Rudolfa von Labana
  • elementy kinezjologii edukacyjnej P. Denisona
  • wybrane techniki relaksacyjne, muzykoterapia
  • improwizacja ruchowa
  • taniec twórczy
  • tańce i zabawy integracyjne wg B. Strauss
  • elementy metody Pedagogiki zabawy
  • elementy metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
  • „Klaśnij, tupnij, raz i dwa!” – M. Barańskiej


Techniki:

  • ekspresja muzyczna,
  • ruch przy muzyce, (improwizacje ruchowe z muzyką)
  • słuchanie muzyki,
  • ćwiczenia i zabawy rytmiczne,
  • taniec,
  • techniki relaksacyjne