Choreoterapia
Opublikowano: 2021-03-24 18:08, Numer artykułu: 37930 , Autor: D.Dereda
CHOREOTERAPIA
CHOREOTERAPIA - podstawą terapii jest uzewnętrznienie uczuć i emocji, które ciężko wyrazić werbalnie, ale można wydobywać za pomocą ciała.
Ta terapia nie jest nauką kroków tanecznych, ale ma na celu rozładować stres i napięcie, poprawić koordynację ruchową, akceptację swojego ciała oraz nabyć pewności siebie i świadomości.
Cel ogólny:
- uzewnętrznienie uczuć i emocji za pomocą ciała,
- przygotowanie dzieci do umiejętnego współdziałania w grupie.
Cele główne:
- zwiększenie świadomości własnego ciała i ruchu,
- akceptacja swojego ciała,
- wyrabianie umiejętności reagowania na polecenia nauczyciela,
- stymulowanie fizycznej i psychicznej aktywności,
Cele szczegółowe:
- doskonalenie koncentracji uwagi i umiejętności słuchania,
- usprawnianie koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej,
- usprawnianie pamięci słuchowej, wzrokowej i wzrokowo – słuchowej
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- rozwijanie wyczucia rytmu i elastyczności,
- usprawnianie motoryki dużej i małej,
- doskonalenie płynności ruchów i wyczucia ciężaru ciała w przestrzeni,
- nabywanie umiejętności kontroli nad ruchami ciała,
- budowanie świadomości kinestetycznej,
- rozwijanie spostrzegawczości, refleksu i umiejętności naśladowania,
- rozwijanie umiejętności realizowania własnych pomysłów
- rozwijanie umiejętności reagowania na zmiany w muzyce,
- wyrabianie umiejętności przekładania języka muzyki na język ciała,
- wzbogacanie wrażliwości muzycznej.
Przewidywane osiągnięcia:
Dzieci po zajęciach powinny:
- ktywnie uczestniczyć we wspólnym doświadczeniu,
- pokonywać własną nieśmiałość i stres,
- wyrazić uczucie i emocje,
- zachowywać się adekwatnie w różnych sytuacjach,
- radzić sobie w sytuacjach nowych, trudnościach
- dostrzegać stany emocjonalne swoje i innych,
- uwrażliwiać na przeżycia innych,
Procedury osiągania celów:
- elementy gimnastyki twórczej Rudolfa von Labana
- elementy kinezjologii edukacyjnej P. Denisona
- wybrane techniki relaksacyjne, muzykoterapia
- improwizacja ruchowa
- taniec twórczy
- tańce i zabawy integracyjne wg B. Strauss
- elementy metody Pedagogiki zabawy
- elementy metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- „Klaśnij, tupnij, raz i dwa!” – M. Barańskiej
Techniki:
- ekspresja muzyczna,
- ruch przy muzyce, (improwizacje ruchowe z muzyką)
- słuchanie muzyki,
- ćwiczenia i zabawy rytmiczne,
- taniec,
- techniki relaksacyjne