Metoda Ruchu Rozwijającego
Opracowanie Anna Zielińska
Podstawowymi założeniami Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne jest rozwój dziecka poprzez ruch:
- świadomość własnego ciała i usprawnianie ruchowe,
- świadomość przestrzeni i działania w niej,
- dzielenie przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązanie z nimi bliskiego kontaktu.
Prowadzenie ćwiczeń metodą W. Sherborne ma na celu stworzenie dziecku okazji do: poznawania własnego ciała, usprawniania motoryki, doświadczania poczucia własnej siły, sprawności i w związku z tym poznawania własnych możliwości ruchowych. Dziecko poznając swoje ciało , swe możliwości, zwiększa zaufanie do siebie samego, czuje się bezpieczniej, pewniej, chętniej podejmuje inicjatywę, wchodzi w relacje z innymi. Będąc zaś w grupie poszerza i wzbogaca doświadczenia społeczne, uczy się zasad współżycia, współdziałania.
W Metodzie Ruchu Rozwijającego W. Sherborne wyróżnia się następujące grupy ćwiczeń ruchowych:
- ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała
Są one niezwykle ważne, gdyż poznanie własnego ciała oraz umiejętność kontrolowania jego ruchów jest podstawową potrzebą każdego człowieka i jest niezbędna do utrzymania pełnej równowagi. W rozwoju wiedzy o własnym ciele możemy wyróżnić kolejne etapy: wyczuwanie własnego ciała, nazywanie jego części, utrwalanie wiedzy o naszym ciele. Na tej podstawie wykształca się świadoma kontrola ciała i jego ruchów. Stopy, kolana, uda, nogi to te partie ciała, których poznanie i opanowanie powinno nastąpić jak najwcześniej. Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała to ćwiczenia polegające na tzw. „wyczuwaniu”. Wymienia się tutaj ćwiczenia na:
* wyczuwanie brzucha, pleców, pośladków,
*wyczuwanie rąk i nóg,
*wyczuwanie twarzy,
*wyczuwanie całego ciała.
- ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu
Są to ćwiczenia ściśle związane z poprzednią grupą, wykonywane wyłącznie na podłodze. Umożliwiają dziecku poznanie otoczenia, dzięki czemu może czuć się w nim swobodnie i nie obawiać się go. To z kolei rodzi u niego pewność siebie i ułatwia nawiązywanie kontaktów z innymi osobami.
- ćwiczenia ułatwiające nawiązywanie kontaktu oraz współpracę z partnerem i grupą
Ćwiczenia te polegają na zdobywaniu i wymianie wspólnych doświadczeń podczas zajęć ruchowych. Ich rezultat zależy od stopnia zaangażowania ćwiczących. W tych ćwiczeniach partner „bierny” jest pod opieką osoby aktywnej. Ten typ ćwiczeń pozwala na wzajemne poznanie się partnerów, a zwłaszcza swojej siły, daje możliwość wspólnego przeżycia wykonywanych zadań. Są one przede wszystkim dobrą zabawą, w trakcie której uchodzą nagromadzone emocje i napięcia.
Ćwiczenia ułatwiające nawiązywanie kontaktu dzieli się na cztery grupy:
*ćwiczenia „z” w parach,
*ćwiczenia „przeciwko” w parach,
*ćwiczenia „razem” w parach,
*ćwiczenia „razem” w grupie.
Cele zajęć:
- wspomaganie rozwoju dziecka w zakresie sfery poznawczej, emocjonalnej, społecznej i ruchowej
- przekazywanie i utrwalanie wiedzy na temat ciała ludzkiego, jego poszczególnych części, schematu, strony prawej, lewej
- przekazywanie i utrwalanie wiedzy na temat otoczenia (usytuowania dzieci względem swoich kolegów, przedmiotów, pomieszczenia)
- wyrabianie umiejętności społecznych (zwracania uwagi na bezpieczeństwo innych osób w grupie, współdziałania, pomagania, naśladowania, czekania na swoją kolej podczas zabawy, używania słów grzecznościowych)
- wyrabianie u dzieci pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu
- dostarczanie radości i zadowolenia z udziału w zabawach
- wyciszanie, uspokajanie dzieci nadpobudliwych, niespokojnych
- pobudzanie, aktywizowanie dzieci wycofanych, apatycznych
- motywowanie, wzmacnianie wszelkich dziecięcych starań
- wyzwalanie zachowań twórczych (dostarczanie poczucia sprawstwa)
Przebieg zajęć:
Zajęcia są realizowane wg stałego schematu uwzględniającego następujące etapy:
- powitanie
- ćwiczenia kształtujące świadomość osoby, schemat ciała i przestrzeni
- ćwiczenia oparte na relacji z „z”
- ćwiczenia oparte na relacji „przeciwko”
- ćwiczenia oparte na relacji „razem”
- ćwiczenia relaksacyjne
- pożegnanie
Podczas niektórych zabaw w celu ich uatrakcyjnienia wykorzystane są pomoce takie jak np. gwizdek, piórka, woreczki, jeżyki, piłki, koce, muzyka relaksującą, dziecięce masażyki, zabawy paluszkowe, chusta animacyjna itp.
Podczas realizacji zajęć są uwzględniane potrzeby i możliwości poszczególnych dzieci.