ARTETERAPIA
opracowanie:Joanna Grabowska
„Sztuka dla niektórych dzieci może być terapią, dla innych realizowaniem siebie
i rozwijaniem talentów, ale dla wszystkich dzieci powinna być znakomitą zabawą.”
Arteterapia jest profesjonalną formą pomocy, w której wykorzystuje się twórczość artystyczną w celu poprawy psychicznego i fizycznego dobrostanu osób w każdym wieku. Zarówno pedagogika jak i arteterapia dążą do zapewnienia człowiekowi wszechstronnego rozwoju, podniesienia jakości jego życia, maksymalnego usamodzielnienia i zaktywizowania, ukształtowania pozytywnej i adekwatnej samooceny. Działania artetrapeutyczne polegają na korzystaniu z różnego rodzaju twórczości (tj. sztuk plastycznych, muzyki, tańca i ruchu, literatury) i mogą przyjmować rozmaite formy.
Arteterapia ma za zadanie stwarzać możliwości do własnych wypowiedzi przy pomocy różnorodnych środków artystycznych. Dba o rozwijanie sprawności manualnej, rozładowuje negatywne napięcia, emocje i agresję, tym samym podnosi poziom samoakceptacji. Kolejnym celem jest zrozumienie istoty samodzielności i odpowiedzialności za wykonanie zadania. Uaktywnienie i otwarcie się ucznia mającego problemy w kontakcie z innymi. Optymalizacja jakości życia, polegająca na zapobieganiu trudnością życiowym i przezwyciężaniu przeszkód stojących na drodze do samorealizacji, należy do najważniejszego celu arteterapii.
Arteterapia jest również sposobem wydobywania z dzieci sił, energii, które pomagają im we własnym rozwoju. Jest to poszukiwanie motywacji do procesu twórczego. Stanowi ona bezpieczny
i akceptowany przez dzieci sposób wypowiedzi tego, co jest trudne do opisania słowami, jest odzwierciedleniem problemów i negatywnych emocji nagromadzonych i przechowywanych.
Arteterapia może być realizowana poprzez:
- muzykoterapię,
- choreoterapię,
- teatroterapię,
- biblioterapię,
- sztuki plastyczne.
Terapia w takiej formie ma pomóc w likwidacji napięcia, odreagowaniu negatywnych emocji oraz dotrzeć w świat myśli i pragnień, radości i smutków.
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA, SPODZIEWANE WYNIKI
Dziecko:
- wykonuje różnorodne prace stosując poznaną technikę plastyczną,
- wykonuje prace na zadany temat, działa według planu,
- w swoich pracach wykorzystuje wiadomości dotyczące kształtu i wielkości,
- nawiązuje kontakt z nauczycielem i kolegą, chętnie rozmawia, samodzielnie zadaje
pytania,
-akceptuje wszelkie zasady i reguły pracy w zespole,
- przejawia aktywność i własną inwencję,
- czerpie radość z wykonywanej pracy i satysfakcję z osiągnięć w malowaniu mandali,
- wierzy we własne możliwości,
- potrafi pracować w ciszy i skupieniu,
- myśli twórczo i konstrukcyjnie,
- umie zaplanować swoją pracę,
- potrafi panować nad swoimi emocjami,
- uczy się wytrwałości, konsekwencji w działaniu.