muzyka taniec teatr
OPRACOWAŁA ANNA ZIELIŃSKA
zajęcia terapeutyczne w oparciu o program innowacyjny „MUZYKA, TANIEC TEATR
W TERAPII DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH”
Idea programu wypływa z doświadczenia, które mówi, że zajęcia muzyczne i dramowe pełnią istotną rolę terapeutyczną, gdyż uczą dzieci rozpoznawania, wyrażania, nazywania emocji nie tylko swoich, ale także kolegów i koleżanek. Pobudzają one wychowanków do aktywnego udziału w zajęciach, do samodzielnego myślenia i podejmowania działania w określonej sytuacji. Podczas zajęć dzieci mają możliwość zaznaczenia swoich indywidualnych cech osobowości przy jednoczesnym otwarciu się na inność drugiego człowieka.
Dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych tego rodzaju zajęcia mają szczególną wartość. Przede wszystkim dlatego, że odbywają się w formie zabawy, w spokojnej, radosnej, pozbawionej pośpiechu i frustracji atmosferze. W takich warunkach dzieci mogą w swoim indywidualnym tempie, w pełni (na miarę swoich możliwości) zrealizować, doświadczyć i przeżyć to, co ich zdrowi rówieśnicy podczas codziennych zajęć w grupie. Jest to dla nich niezwykle motywujące i stanowi czynnik budujący poczucie własnej wartości. Ponadto prezentując efekty swojej pracy przed całą społecznością przedszkolną, dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych mogą poczuć się pełnoprawnymi jej członkami, przeżywają radość z możności robienia, tworzenia czegoś dobrego i ciekawego dla innych.
Metody wykorzystywane w trakcie realizacji programu: Metoda aktywnego słuchania muzyki Batii Strauss,Metoda Carla Orfa Pedagogika zabawy itp.
Zagadnienia realizowane podczas zajęć: fabularyzacja muzyki połączona z prostymi ruchami rytmicznymi, realizacja w tańcu, gra na instrumentach, połączenie tańca z instrumentalizacją, wyrażanie muzyki.
Cele ogólne:
- rozwijanie twórczości, kreatywności i wyobraźni
- zwiększenie wrażliwości estetycznej
- rozwijanie wrażliwości na zjawiska artystyczne
- inspirowanie do własnej aktywności
- wzbogacanie przeżyć i wyobraźni, kształtowanie postawy twórczej
- poszukiwanie własnego wyrazu oddającego przeżycia, emocje, doświadczenia życiowe
- uwrażliwianie dzieci na piękno muzyki
- rozwijanie wrażliwości słuchowej
- rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem
- rozwijanie różnorodnych form ekspresji
- ćwiczenia koncentracji uwagi i koordynacji wzrokowo-ruchowej przy muzyce
- rozwijanie umiejętności określania źródeł zjawisk akustycznych
- wyrabianie umiejętności koncentracji i uwagi
Cele szczegółowe:
- dziecko odpoczywa przy muzyce
- dziecko poprzez ruch wyraża charakter muzyki
- dziecko rozpoznaje dźwięki z otoczenia i odtwarzane
- dziecko układa opowiadanie do usłyszanego utworu
- dziecko tańczy przy proponowanym utworze muzycznym (najpierw w sposób dowolny, a później w sposób proponowany przez nauczyciela)
- dziecko w otoczeniu wyszukuje różnego rodzaju źródła dźwięku
- dziecko wykonuje proste instrumenty muzyczne
- dziecko prawidłowo gra na instrumentach
- dziecko gra w zespole
- dziecko wybiera najciekawszy dla siebie sposób wyrażania muzyki (gra na instrumentach, taniec)
- dziecko wyraża charakter muzyki poprzez pracę plastyczną
- dziecko przedstawia scenkę dramową związaną z charakterem utworu
Podczas terapii dzieci przygotowują układy taneczne, które prezentują w przedszkolu podczas "Dnia osób niepełnosprawnych" i na scenie Pałacu Młodzieży podczas kolejnych edycji "Festiwalu Twórczości Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej" oraz "Przeglądu Małych Form Teatralnych".