USPRAWNIANIE RUCHOWE Z ELEMENTAMI INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

Opublikowano: 2020-05-20 23:48, Numer artykułu: 27742

,,ŻADNE LEKARSTWO NIE ZASTĄPI RUCHU, 

 RUCH ZASTĄPI KAŻDE LEKARSTWO”

-prof. Wiktor Dega

 

 

1. Stymulacja układu przedsionkowego i proprioceptywnego:

• skoki obunóż w miejscu, do przodu, do tyłu, na boki,

• podskoki, skoki żabki,

• marsz z wymachami rąk i nóg,

• toczenie się po materacu w różnych kierunkach,

• przysiady i wstawanie,

• turlanie się po podłodze z nogami wyprostowanymi i rękami ułożonymi wzdłuż

ciała

• naleśnik zwijanie dziecka w koc, następnie dociskanie pleców, pośladków, rąk,

nóg, z wykorzystaniem woreczków, jeżyków,

• zabawy w przepychanie i siłowanie się,

• masaż szerokim pędzlem.

 

2. Usprawnianie układu dotykowego:

• kreślenie na plecach dziecka znaków, figur, cyfr, liter,

• robienie kul z papieru o różnej fakturze i rzucanie nimi do celu,

• różnicowanie szczypania, drapania, opukiwania, oklepywania,

• opukiwanie dłoni klockiem,

• szukanie ukrytych drobnych przedmiotów w koszu wypełnionym kasztanami,

piłeczkami, makaronem, ryżem.

 

3. Ćwiczenia kształtujące obraz i schemat ciała oraz orientację przestrzenną:

• nazywanie i dotykanie poszczególnych części ciała

• rzucanie woreczków wg instrukcji: do góry, do tyłu, w lewo, w prawo w dół,

• dotykanie i poruszanie prawymi i lewymi częściami ciała

• wrzucanie woreczków do kosza ustawionego przed dzieckiem zgodnie

z instrukcją: prawą ręką dwa woreczki, lewą ręką jeden woreczek,

• poruszanie się wg instrukcji: zrób dwa kroki do przodu, trzy kroki do tyłu,

jeden w prawo,

• zabawa w lustro – powtarzanie ruchów drugiej osoby.

 

4. Rozwijanie ogólnej koordynacji ruchowej i sekwencyjności:

• czołganie się po podłodze w przód i tył,

• rzucanie do celu tyłem,

• kreślenie symetrycznych kół stopami i łokciami,

• klaskanie dłońmi nad głową, z przodu z tyłu i po bokach,

• czworakowanie bokiem.

 

 

 

5. Ćwiczenia ruchów naprzemiennych:

• dotykanie na zmianę prawą ręką lewego kolana i lewą ręką prawego kolana,

• skoki pajacyka,

• uderzanie prawą ręką w lewe udo i lewą w prawe,

• w pozycji na czworakach: prostowanie prawej ręki i lewej nogi, oraz lewej ręki

i prawej nogi,

• w leżeniu na plecach: chwytanie prawą ręką lewej pięty i lewą prawej,

• przeskakiwanie z nogi na nogę w różnym tempie i zgodnie z rytmem.

 

6. Kształtowanie odruchu obronnego:

• dziecko w siadzie prostym popychamy na boki, aby doprowadzić je do podparcia 

raz na prawej i raz na lewej ręce.

• walki kogutów,

• popychanie dziecka będącego w klęku prostym zmuszając je do podparcia się na

rękach.

 

Nie trzeba wykonywać wszystkich ćwiczeń od razu. Wybieramy sobie po dwa lub trzy z każdej grupy.