USPRAWNIANIE RUCHOWE Z ELEMENTAMI INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
,,ŻADNE LEKARSTWO NIE ZASTĄPI RUCHU,
RUCH ZASTĄPI KAŻDE LEKARSTWO”
-prof. Wiktor Dega
1. Stymulacja układu przedsionkowego i proprioceptywnego:
• skoki obunóż w miejscu, do przodu, do tyłu, na boki,
• podskoki, skoki żabki,
• marsz z wymachami rąk i nóg,
• toczenie się po materacu w różnych kierunkach,
• przysiady i wstawanie,
• turlanie się po podłodze z nogami wyprostowanymi i rękami ułożonymi wzdłuż
ciała
• naleśnik zwijanie dziecka w koc, następnie dociskanie pleców, pośladków, rąk,
nóg, z wykorzystaniem woreczków, jeżyków,
• zabawy w przepychanie i siłowanie się,
• masaż szerokim pędzlem.
2. Usprawnianie układu dotykowego:
• kreślenie na plecach dziecka znaków, figur, cyfr, liter,
• robienie kul z papieru o różnej fakturze i rzucanie nimi do celu,
• różnicowanie szczypania, drapania, opukiwania, oklepywania,
• opukiwanie dłoni klockiem,
• szukanie ukrytych drobnych przedmiotów w koszu wypełnionym kasztanami,
piłeczkami, makaronem, ryżem.
3. Ćwiczenia kształtujące obraz i schemat ciała oraz orientację przestrzenną:
• nazywanie i dotykanie poszczególnych części ciała
• rzucanie woreczków wg instrukcji: do góry, do tyłu, w lewo, w prawo w dół,
• dotykanie i poruszanie prawymi i lewymi częściami ciała
• wrzucanie woreczków do kosza ustawionego przed dzieckiem zgodnie
z instrukcją: prawą ręką dwa woreczki, lewą ręką jeden woreczek,
• poruszanie się wg instrukcji: zrób dwa kroki do przodu, trzy kroki do tyłu,
jeden w prawo,
• zabawa w lustro – powtarzanie ruchów drugiej osoby.
4. Rozwijanie ogólnej koordynacji ruchowej i sekwencyjności:
• czołganie się po podłodze w przód i tył,
• rzucanie do celu tyłem,
• kreślenie symetrycznych kół stopami i łokciami,
• klaskanie dłońmi nad głową, z przodu z tyłu i po bokach,
• czworakowanie bokiem.
5. Ćwiczenia ruchów naprzemiennych:
• dotykanie na zmianę prawą ręką lewego kolana i lewą ręką prawego kolana,
• skoki pajacyka,
• uderzanie prawą ręką w lewe udo i lewą w prawe,
• w pozycji na czworakach: prostowanie prawej ręki i lewej nogi, oraz lewej ręki
i prawej nogi,
• w leżeniu na plecach: chwytanie prawą ręką lewej pięty i lewą prawej,
• przeskakiwanie z nogi na nogę w różnym tempie i zgodnie z rytmem.
6. Kształtowanie odruchu obronnego:
• dziecko w siadzie prostym popychamy na boki, aby doprowadzić je do podparcia
raz na prawej i raz na lewej ręce.
• walki kogutów,
• popychanie dziecka będącego w klęku prostym zmuszając je do podparcia się na
rękach.
Nie trzeba wykonywać wszystkich ćwiczeń od razu. Wybieramy sobie po dwa lub trzy z każdej grupy.