SPOSOBY NA NUDĘ PANI DOROTKI

Opublikowano: 2020-04-02 14:46, Numer artykułu: 23461

ĆW. BUZI I JĘZYKA, ĆW.ODDECHOWE

Ćw. te mają na celu rozluźnienie aparatu mowy, doskonalenie wymawiania głosek.

– „Lustro” rodzic zamienia się w lustro, dziecko się w nim przegląda robiąc śmieszne miny;

– siadamy wspólnie przed lustrem, wykonując następujące ćw.: dotykamy językiem brody;

dotykamy językiem nosa; język stara się dotknąć raz prawego, raz lewego policzka; staramy się zrobić rurkę z języka; wycieramy językiem górne, dolne zęby (robimy kółka językiem); chowamy język za górnymi zębami; przesyłamy całusy do lustra; cmokanie; oblizywanie ust; mlaskanie; konik; zamknięte usta przesuwamy raz w prawą raz w lewą stronę; nabieramy powietrze raz pod górną, raz pod dolną wargę; szeroki uśmiech tak by zęby były raz widoczne, raz schowane;

– naśladujemy dźwięki zwierząt, wiatru, szumu morza, itp.;

– mówienie szeptem, gdyż wymaga dobrej artykulacji, precyzyjnego układania warg, jest to doskonałe ćw. artykulacyjne;

– zabawy oddechowe: nadmuchanie balona; dmuchanie baniek mydlanych; robienie piany przez słomkę; przenoszenie kawałka papieru przez słomkę (wciągamy powietrze); dmuchanie piórka – przesuwanie go po płaszczyźnie poziomej, utrzymanie go w powietrzu; zdmuchiwanie świeczki; dmuchanie w gwizdek; gra na grzebieniu; oddech przeponą – dziecko leży na plecach kładzie splecione dłonie na brzuchu i sprawdza czy podczas wdechu brzuch się unosi, a podczas wydechu opada.