Akademia Przedszkolaka

Opublikowano: 2019-02-17 19:27, Numer artykułu: 10467 , Autor: I.Nowak

Nasza placówka bierze udział w projekcie "Akademia Przedszkolaka"

Celem projektu realizowanego przez Miasto Bydgoszcz jest utworzenie 204 nowych miejsc przedszkolnych, doposażenie/adaptacja OWP, podniesienie kompetencji zawodowych 86 nauczycieli (84K, 2M), wsparcie 5 rodziców oraz realizacja zajęć dodatkowych dla 266 dzieci (121 dz. i 145 chł.) zwiększających szanse edukacyjne w okresie O1.03.2018-28.02.2019r. Poniżej przedstawiamy opis podjętych przez nas działań .

CHOREOTERAPIA W PRACY Z DZIECKIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH

Violetta Rudzińska, Agnieszka Ruprik

 

CHOREOTERAPIA -  podstawą terapii jest uzewnętrznienie uczuć i emocji, które ciężko wyrazić werbalnie, ale można wydobywać za pomocą ciała. Ta terapia nie jest nauką kroków tanecznych, ale ma na celu rozładować stres i napięcie, poprawić koordynację ruchową, akceptację swojego ciała oraz nabyć pewności siebie i świadomości.

 

Cele ogólne i szczegółowe.

Cel ogólny: przygotowanie dzieci do umiejętnego współdziałania w grupie.

Cele główne:

  • zwiększenie świadomości własnego ciała i ruchu,
  • wyrabianie umiejętności reagowania na polecenia nauczyciela,
  • stymulowanie fizycznej i psychicznej aktywności,

Cele szczegółowe:

  • doskonalenie koncentracji uwagi i umiejętności słuchania,
  • usprawnianie koordynacji słuchowo – wzrokowo - ruchowej,
  • rozwijanie orientacji przestrzennej,
  • rozwijanie wyczucia rytmu i elastyczności,
  • usprawnianie motoryki dużej i małej,
  • doskonalenie płynności ruchów i wyczucia ciężaru ciała w przestrzeni,
  • nabywanie umiejętności kontroli nad ruchami ciała,
  • budowanie świadomości kinestetycznej,
  • rozwijanie spostrzegawczości, refleksu i umiejętności naśladowania,
  • rozwijanie umiejętności reagowania na zmiany w muzyce,
  • wyrabianie umiejętności przekładania języka muzyki na język ciała,
  • wzbogacanie wrażliwości muzycznej,


 

KLUB MĄDREJ SÓWKI – program doskonalący umiejętności logicznego myślenia dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Dorota Derenda, Justyna Lipińska

 

Charakterystyka programu

Program „Klub mądrej sówki” powstał, by poprawić funkcjonowanie dzieci w środowisku przedszkolnym, przyszłościowo- szkolnym oraz w codziennym funkcjonowaniu. Dzieci mają naturalną skłonność do stawiania pytań, poszukiwania nieoczywistych rozwiązań, nie ograniczają swojej fantazji i ciekawości świata. To potencjał, na bazie którego można rozwinąć w nich zdolność logicznego myślenia oraz kreatywność. Umiejętności te w znacznym stopniu determinują późniejsze sukcesy.

Program nauki logicznego myślenia rozwija kreatywność i zdolność właściwego wnioskowania, umożliwia rozwiązywanie problemu samodzielnie i w grupie, daje szansę na pokonywanie barier i trudnych sytuacji. Na tych zajęciach dzieci mogą znaleźć odpowiedzi na wiele nurtujących je pytań, nie tylko z codziennego życia, ale też z zakresu matematyki i przyrody. Dzieci z upodobaniem ćwiczą „giętkość” swojego umysłu rozwiązując np. zagadki, gry logiczne, grając w gry planszowe itp.

 

Cele ogólne:

Głównym celem programu jest nabycie przez podopiecznych umiejętności logicznego myślenia, w tym  twórczego rozwiązywania problemów poprzez, np.:

v  umiejętność aktywnego słuchania

v  zdobywania i wykorzystywania wiedzy matematycznej

v  rozwijanie koncentracji uwagi, percepcji wzrokowej i słuchowej

v  rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

v  rozwijanie cierpliwości i wytrwałości

v  rozwijanie umiejętności do szybkiego podejmowania decyzji

v  rozwijanie pewności siebie

v  rozwijanie orientacji przestrzennej

v  nawiązywania efektywnej współpracy z innymi dziećmi

v  skutecznego poszukiwania rozwiązań

v  radzenie sobie z trudnymi z niepowodzeniem, porażką

kreatywnego sposobu spędzania czasu

Cele szczegółowe:

v  dziecko bierze aktywny udział i koncentruje się w zabawach opartych na zasadach logicznego myślenia, w tym zabawach matematycznych, przyrodniczych i z elementami edukacji informatycznej

v  ćwiczy spostrzegawczość dostrzegając podobieństwa i różnice, łącząc w pary

v  nazywa obiekty przyrodnicze

v  przelicza, szacuje, segreguje obiekty, liczy w pamięci

v  współpracuj i respektuje opinie innych

v  poprawnie posługuje się narzędziami pisarskimi

v  manipuluje myszką lub strzałkami na klawiaturze komputera , ekranie tableta

v  łączy przyczynę i skutek

v  usprawnia pamięć krótkotrwałą

v  dostrzega zależności między elementami


 


 

Robotyka dla ciała i języka – program stymulujący rozwój mowy, wrażliwość słuchową i koordynację słuchowo – ruchową

Marta Kierzkowska, Aleksandra Łukowska

 

Charakterystyka programu

Mowa w dużej mierze wpływa na całokształt rozwoju dziecka. Daje możliwość komunikacji, stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji, pozwala na wyrażanie własnych myśli, uczuć, emocji. Poziom komunikacji językowej w znacznym stopniu wpływa na możliwości człowieka, determinuje jego sukcesy oraz stosunki z innymi ludźmi.

Logorytmika stanowiąc integralną część logopedii korekcyjnej, uświadamia dzieciom fakt, że rytm, tempo, wysokość dźwięku akcent i frazowanie są zjawiskami wspólnymi dla mowy i muzyki.

              Program „Robotyka dla ciała i języka” powstał, by w skuteczny i atrakcyjny sposób wspomagać i stymulować rozwój mowy dziecka, kształtować jego wrażliwość słuchową oraz pracować nad deficytami percepcji, świadomości i ekspresji. Terapia przez zabawę z wykorzystaniem atrakcyjnych programów multimedialnych ma uruchomić zablokowane potencjalnie możliwości dziecka.

 

Cele ogólne:

Bezpośrednim celem programu jest rozszerzenie przez uczestników warsztatu kompetencji językowych i komunikacyjnych poprzez:

-       interakcję

-       wspólną aktywność ruchową, głosową, instrumentalną

-       nawiązywanie werbalnych i niewerbalnych kontaktów interpersonalnych

Sytuacje społeczne, w jakie dziecko wchodzi w trakcie zajęć stanowią walor psychoterapeutyczny uzupełniający i wspomagający oddziaływanie mowy, muzyki i ruchu.

Cele szczegółowe:

-       dziecko zna cel ma poczucie sprawstwa w podejmowanych działaniach

-       dziecko ma świadomość prawidłowego toru oddechowego i właściwej pracy narządów artykulacyjnych

-       dziecko ma rozbudzoną wrażliwość słuchową i reakcję na sygnały (dźwiękowe, słowne),

-       dziecko ma ukształtowaną umiejętność poruszania się w przestrzeni

-       dziecko potrafi wyrażać i nazywać swoje emocje

 

 

 

Szkoła dla rodzica– program doskonalący umiejętności wychowawcze rodziców

Joanna Grabowska, Joanna Wardacka

 

Charakterystyka programu

Wychowanie dzieci jest procesem długotrwałym, wymagającym szerokiej wiedzy i wielu umiejętności. Ciągle wzrasta liczba rodziców, którzy, doświadczając trudności w wychowaniu dzieci, poszukują odpowiedzi na trudne pytania: dlaczego moje metody wychowawcze nie przynoszą zamierzonych efektów? Dlaczego moje dziecko mnie nie słucha? Dlaczego postępuje niezgodnie z moimi poleceniami? Czy zachowanie mojego dziecka powinno mnie niepokoić? Takie pytania skłaniają rodziców do poszukiwania odpowiedzi, często wśród osób specjalizujących się w wychowywaniu dzieci - psychologów, pedagogów, terapeutów.

Program Szkoła dla Rodziców powstał, by poprawić funkcjonowanie rodziców w relacji ze swoim dzieckiem.  Ma on przede wszystkim na celu budowanie w rodzinie relacji opartych na miłości i akceptacji oraz umiejętnym, jasnym stawianiu wymagań i granic. Jego celem jest również wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku to najważniejsze aspekty programu.

 

Cele ogólne:

Bezpośrednim celem programu jest nabycie przez uczestników warsztatu umiejętności wychowawczych takich jak:

 umiejętność aktywnego słuchania

 nawiązywania efektywnej współpracy z dzieckiem

 skuteczne nagradzanie dziecka

modyfikowania niepożądanych zachowań dziecka rozpoznawania, wyrażania i akceptowania uczuć, a także radzenia sobie z "trudnymi" uczuciami  wspierania, motywowania  dziecka w   procesie usamodzielniania się

  kreatywnego sposobu spędzania czasu z dzieckiem

Cele szczegółowe:

rodzic zna style wychowania i postawy rodzicielskie;

 rodzic pozna sposoby pomocy dziecku w radzeniu sobie z emocjami;

û  rodzic pozna sposób odczytywania potrzeb dziecka poprzez obserwację
i zrozumienie jego emocji;

û  rodzic pozna funkcje wspólnej zabawy z dzieckiem;

û  rodzic pozna różnorodne formy zabawy z dzieckiem;

û  rodzic pozna sposoby aktywnego słuchania dziecka;

û  rodzic pozna sposoby nagradzania dziecka;

û  rodzic pozna sposoby ustalania bezpiecznych granic dla dziecka;

û  rodzic zapozna się z rozwojem ruchowym dzieci w wieku przedszkolnym.

 


 

Teatroterapia dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w ramach projektu Akademia Przedszkolaka.

Bożena Ossowska, Anna Zielińska

 

Charakterystyka programu

Teatroterapia, czyli terapia poprzez sztukę teatralną, odwołuje się do dwóch wrodzonych potrzeb dziecka: tworzenia i zabawy. Wcielanie się w role innych osób i odgrywanie różnych sytuacji, to ulubione zabawy dzieci. Stwarza możliwości posługiwania się różnymi formami artystycznymi, które są dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych naszych dzieci. W przypadku przedszkolaków teatroterapia jest zabawą w teatr, która wprowadza maluchy w świat fikcji i ukierunkowuje je na odbiór świata i innych ludzi. Szczególną rolę teatr odgrywa w terapii małego dziecka z niepełnosprawnością. Pomaga odkrywać i rozwijać to co w nim najlepsze. Najmłodszy wiek w rozwoju człowieka jest wiekiem naturalnej ekspresji teatralnej. Zanim jednak mały aktor pojawi się na scenie, terapeuci krok po krok pomagają mu budować jego świat. Pokazują drogi bezpiecznego poruszania się w nim i komunikowania z innymi. 

 

Cele ogólne:

-       rozwijanie sfery poznawczej

-       rozwijanie umiejętności społecznych

-       rozwijanie umiejętności językowych

-       budowanie werbalnych i niewerbalnych umiejętności społecznego komunikowania

-       rozwijanie kompetencji emocjonalnych

-       rozwijanie osobowości

-       rozwijanie umiejętności naśladowania

-       rozwijanie motoryki dużej i małej

Cele szczegółowe:

-       dziecko ćwiczy koncentrację

-       dziecko odkrywa, że postać w lustrze to „ja”

-       dziecko nazywa emocje

-       dziecko uczy się empatii

-       dziecko właściwie reaguje na emocje innych

-       dziecko uczy się cierpliwości, wytrwałości

-       dziecko poznaje własne ciało i uczy się jego akceptacji

-       dziecko kontroluje i panuje nad swoim ruchem

-       dziecko doskonali i harmonizuje ruchy

-       dziecko nawiązuje kontakty rówieśnicze

-       dziecko przestrzega ustalonych zasad

-       dziecko poprawia dykcje i wyraźne mówienie

-       dziecko odtwarza zapamiętany tekst

-       dziecko odtwarza powierzoną mu rolę

-       dziecko wzbogaca słownictwo

-       dziecko śpiewa piosenki

-       dziecko porusza się zgodnie z rytmem i tempem muzyki

-       dziecko inscenizuje ruchem treść wiersza, piosenki

-       dziecko pokonuje lęku przed występami

-       dziecko wyraża uczucia, nastroje poprzez różne formy ekspresji

 

 

TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH

Joanna Grabowska, Joanna Wardacka

 

Charakterystyka programu

 

Praca z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych wymaga całościowego podejścia – odpowiedniego doboru metod, dostosowania programu edukacyjnego, modyfikowania pomocy dydaktycznych i kart pracy, właściwych warunków i organizacji środowiska edukacyjnego. Zabiegi te powinny uwzględniać indywidualne możliwości i potrzeby psychofizyczne dziecka, a więc aktualny poziom rozwoju intelektualnego, ruchowego i emocjonalnego, a także sferę najbliższego rozwoju ucznia.

Trening umiejętności społecznych to terapia oparta na modelowaniu na żywo lub za pomocą filmów instruktarzowych uznana jako skuteczna i potwierdzona forma terapii.

Polecana jest ona zarówno dla dziecka, które nie umie wykonać zachowania; lub które  wie jak się zachować, ale nie zawsze to wykorzystuje gdy jest to potrzebne; lub dziecka które wie jak się zachować, ale wykorzystuje konkurencyjne zachowania.

 Program uwzględnia kształtowanie umiejętności przydatnych w życiu codziennym, czynności samoobsługowych, rozwój umiejętności komunikacyjnych oraz interakcji społecznych, a także pobudzanie zainteresowań i aktywności własnej ucznia.

 

Cele ogólne i szczegółowe

Celem głównym jest trening umiejętności społecznych, co w przypadku dzieci z niepełnosprawnością jest zadaniem wymagającym wielokrotnego powtarzania i utrwalania. Jednocześnie należy mieć świadomość, iż każda sytuacja społeczna jest niepowtarzalna, a schematyzm myślenia i działania naszych uczniów może prowadzić do tego, że w codziennych zdarzeniach ich zachowanie będzie zgodnie z ćwiczonym i utrwalonym wzorcem. Dlatego ważne jest takie tworzenie sytuacji, aby możliwe było przełamywanie owych schematów i ukazywanie takich samych zdarzeń w różnych odsłonach.

Cele terapeutyczne w ramach  Treningu Umiejętności Społecznych mogą pochodzić od terapeutów, rodziców, dziecka lub innych nauczycieli w przedszkolu. Ustalamy je obserwując uczestników grupy, rozmawiając z nimi i ich rodzicami, obserwując interakcje w grupie między uczestnikami, bierzemy pod uwagę swoje możliwości i zasoby środowiska oraz informacje od wychowawców.

 

Ogólne cele terapeutyczne wyznaczają główne kierunki pracy:

  • budowanie pozytywnego obrazu siebie
  • wzmacnianie wiary we własne siły
  • budowanie poczucia bezpieczeństwa w grupie
  • rozwój inteligencji emocjonalnej (w tym nauka rozpoznawania własnych emocji, rozumienia ich, kontrolowania, poznanie adekwatnych sposobów wyrażania emocji oraz kształtowanie zachowań empatycznych)
  • rozwijanie twórczego myślenia
  • kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
  • zdobycie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych