zabawy logopedyczne

Opublikowano: 2020-03-31 01:45, Numer artykułu: 23704
  1. Dzień 24.03.2020 r.

Zabawa w „Myszkę i kotka”, czyli prawidłowa realizacja głoski [sz]

Pamiętamy, że buzię układamy w dzióbek, a język unosimy do góry

Powtarzamy „czarodziejskie” sylaby: sza, sze, szo, szu

Może komuś uda się zapamiętać i pięknie wyrecytować cały wierszyk? 

Trzymamy kciuki, życząc miłej zabawy  ☺

Załącznik nr 1 https://pin.it/yOMCslG

Aleksandra Łukowska i Marta Kierzkowska

 

  1. Dzień 25.03.2020 r.

Dziś ćwiczymy piękną wymowę z Maszą, Waszą ulubioną bajkową bohaterką ☺

- Powtórzcie wyrazy: szalik, koszulka, kapelusz, apaszka, naszyjnik

- Dorysujcie na wieszakach wymienione  elementy

Wierzymy, że pomogliście Maszy zrobić wiosenne porządki w szafie 

Załącznik nr 2 https://pin.it/5i2pz48 

Aleksandra Łukowska i Marta Kierzkowska

 

  1. Dzień 26.03.2020 r.

Witamy Was serdecznie! Zabawy dźwiękonaśladowcze to propozycja na czwartek ☺

Spróbujcie wydać dźwięki podobne do tych, które wydają przedmioty i postaci  na poszczególnych obrazkach. 

A może stworzycie kolejną kartę pracy z własnymi pomysłami? Zachęcamy …

Załącznik nr 3 https://pin.it/6zPnUpg 

Aleksandra Łukowska i Marta Kierzkowska

30.03.2020 r. (poniedziałek)

Pomysłowa „dmuchajka”  do ćwiczeń oddechowych

 

https://pin.it/4YEscpd

(źródło: Pinterest)

 

Wykonaj wspólnie z rodzicem według polecenia lub stwórz wzór pomocy według własnego pomysłu ;-)

Zabawa:

  1. Nabierz powietrza nosem i dmuchaj w słomkę tak, by piłka uniosła się do góry ale nie wypadła z zabawki
  2. Pamiętaj o zasadach higieny – każdy uczestnik zabawy musi mieć swoją słomkę

31.03.2020 r. (wtorek)

Posłuchaj uważnie czytanego przez rodzica tekstu i dokończ rymowankę

(Źródło: Logopedia. Ćwiczenia służące doskonaleniu percepcji słuchowej, zeszyt 3, MAC, 1997)

  ( załącznkik1 RYMOWANKI)

 

  1. 27.03.2020 r.

Oto ostatnia propozycja w tym tygodniu, czyli wspólne czytanie ☺

Usiądź z kimś dorosłym i przeczytajcie wspólnie podany tekst. Pamiętajcie, aby użyte wyrazy były poprawne pod względem gramatycznym.

Życzymy spokojnego weekendu. Czekamy na Was w poniedziałek z kolejną porcją zabaw

 Załącznik nr 4 https://pin.it/2tRgGrY 

 

1.04.2020 r. (środa)

Wyobraź sobie, że ktoś zabrudził staw, w którym pływały ryby. Trzeba je przenieść do czystego stawu!*

(Źródło: Logopedia. Ćwiczenia służące doskonaleniu rozwoju ruchowego, zeszyt nr 5, MAC 1996)

 

 

 

06.04.2020

 

Łódki z nakrętek

 

https://pin.it/4CFibSq

 

  1. Wykonaj łódkę wg podanego wzoru
  2. Napuść wody do miski
  3. „Zwoduj” łódkę
  4. Dmuchaj na łódkę przez słomkę
  5. Może zrobicie domowe wyścigi łódek?

 

Życzymy miłej zabawy:

Aleksandra Łukowska

Marta Kierzkowska

 

 

 

 Gimnastyka buzi i języka

https://pin.it/nVx6luk

  1. Możesz wykonywać wszystkie zadania, które przygotował pingwin 
  2. Możesz wydrukować planszę, przygotować kostkę do gry i pobawić się wspólnie z rodzicami i rodzeństwem.

 07.04

Zabawa paluszkowa 

https://pin.it/2xAqHi1

  1. Poproś kogoś dorosłego  o wspólną zabawę. 
  2. Słuchaj czytanego tekstu 
  3. staraj się pokazać zadania poszczególnych paluszków
  4. Jesteś w stanie nauczyć się wierszyka na pamięć?

 

 

 

 09.04

Stroik wielkanocny

  1. Wykonaj dowolny stroik wielkanocny ze świeczką, np.

  https://youtu.be/tJImZp-PYmo

  1. Zapal świeczkę (koniecznie z osobą dorosłą!!!)
  2. Dmuchaj na świeczkę tak, aby nie zgasła. 

 

Uwaga!

 

♥Nabieraj powietrze nosem

♥Staraj się tak regulować strumieniem powietrza, aby wystarczyło Ci  jak najdłużej

♥Pamiętaj, aby strumień świecy delikatnie się odchylał, ale nie gasł, gdy na niego dmuchasz

 

kostka do ćwiczeń artykulacyjnych

https://pin.it/5yH1xUB

  1. Spróbuj wykonać kostkę 
  2. Rzuć kostką i podejmij wylosowane wyzwanie

 

kostka do ćwiczeń artykulacyjnych

https://pin.it/5yH1xUB

  1. Spróbuj wykonać kostkę 
  2. Rzuć kostką i podejmij wylosowane wyzwanie

 

 14.04.20

Aleksandra Łukowska, Marta Kierzkowska

„Poplątane jamniki”

- Rymowanka utrwalająca głoski [k], [g]

- wierszyk ćwiczący pamięć- ZALACZNIK JAMNIKI

 

15.04.2020 r.  (środa)

Aleksandra Łukowska, Marta Kierzkowska

„Lody”

• Ćwiczenie podparcia oddechowego:

- wytnij kulki i spróbuj przenieść je słomką na wafelki, które trzymają dzieci.

• Nazwij kolory kółek

• Jak myślisz jakie lody mają smaki?

• Możesz wylepić samodzielnie gałki lodów np. plasteliną

 

 

 

 

 

 

17.04.20

Sudoku logopedyczne utrwalające prawidłową wymowę głosek ciszących

• Nazwij obrazki

• Ułóż wyrazy tak, aby w każdej kolumnie, wierszu  i sektorze znajdował się tylko jeden taki sam obrazek

 

20.04

 

„Sześć jajeczek”

- Ćwiczymy piękną i wyraźną wymowę samogłosek

- Przesadnie artykułujemy wymawiane głoski: A, E, I, O,U, Y

 

http://zdjecia.interia.pl/galeria,gcsi,A1F62A46FCAD7FAE760D19F4AAED303E5458AB0B#/

 

22.04.2020  r. 

 

„Jaś mądrala"

- Powtarzamy sylaby (zaznaczone na kolorowo)

- A może ktoś będzie umiał powtórzyć cały, trudny wierszyk?

 

23.04.2020

„Kółko małe, kółko duże”

- Ćwiczymy pamięć i koordynację ruchową

- Mówimy i pokazujemy 

 

 

24.04

„Kuchenna logopedia”

A teraz pomożemy mamie w kuchni wykonując jednocześnie ćwiczenia warg, języka i podniebienia.

 

27.04.2020  r. (poniedziałek)

Aleksandra Łukowska, Marta Kierzkowska

RYMOWANKI

1. wersja (poziom łatwiejszy):

Dorosły czyta tekst, a dziecko wskazuje części ciała wymienione w wierszu.

2. wersja (poziom trudniejszy)

Dorosły czyta wers, a dziecko kończy dopasowując rym.

zał. 

 

28.04.2020  r. (wtorek)

Aleksandra Łukowska, Marta Kierzkowska

SEKWENCJE

Układanie sekwencji to zadanie polegające na  odgadnięciu reguły, rytmu i dopasowaniu brakującego elementu do ciągu obrazków.

zał. 

 

29.04.2020  r. (środa)

Aleksandra Łukowska, Marta Kierzkowska

RYSOWANIE PO ŚLADZIE

1. Nazwij obrazki

2. Wybierz  dowolny obrazek i włóż do koszulki foliowej

3. Postaraj się rysować po śladzie pisakiem, bez odrywania ręki.

4. Po skończonej pracy wyjmij obrazek. Na folii zobaczysz swoje dzieło :-)

zał. 

 

30.04.2020  r. (czwartek)

Aleksandra Łukowska, Marta Kierzkowska

UTRWALAMY POPRAWNĄ WYMOWĘ GŁOSKI [S]

1. Nazwij obrazki

Pamiętaj, że przy wymowie głoski [S] zęby są złączone, a język leży za dolnymi zębami.

2. Może uda Ci się przeczytać napisy i dopasować je do właściwego obrazka?

zał.

 

04.05.2020  r. (poniedziałek)

Aleksandra Łukowska, Marta Kierzkowska

Ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne 
RULETKA 
- zakręć kołem 
- zobacz jakie ćwiczenie wylosowałeś 
- spróbuj wykonać zadanie przed lustrem

https://wordwall.net/pl/resource/1007337

 

05.05.2020  r. (wtorek)

Aleksandra Łukowska, Marta Kierzkowska

Orientacja przestrzenna

 

 

- poproś rodzica, aby czytał po kolei polecenia zawarte w opisie karty pracy

 

 

 

- spróbuj narysować wymienione elementy w odpowiednim miejscu

zał. nr 1

 

06.05.2020  r. (środa)

 

Cztery Pory Roku

 

 

- Przyjrzyj się ilustracjom

 

 

- Powiedz, co zauważyłeś

 

 

- Czy potrafisz wymienić wszystkie pory roku?

 

 

- Wytnij i ułóż obrazki wg następujących po sobie pór roku

- Możesz pięknie pokolorować ilustracje

 

 

zał. nr 2

 

07.05.2020  r. (czwartek)

Gimnastyka buzi i języka

- poproś rodzica o przeczytanie polecenia

 

- Wykonaj dokładnie ćwiczenia przed lustrem 

 

 

- Każde powtórz minimum 5 razy

 

 

zał. nr 3

 

08.05.2020  r. (piątek)

 

Ćwiczenie słuchowe

 

 

- Poproś rodzica, aby przeczytał zdanie z ćwiczenia

 

 

- Zastanów się, co nie pasuje 

 

 

- Wstaw odpowiedni wyraz tak, żeby zdanie miało sens

 

 

zał. nr 4

11.05.2020  r. (poniedziałek)

Aleksandra Łukowska, Marta Kierzkowska

AUTA - ZABAWA NIE TYLKO DLA CHŁOPCÓW

1. Dopasuj do każdego auta odpowiednią przyczepę

2. Czy potrafisz odczytać litery? Jeżeli jeszcze nie umiesz, poproś o pomoc rodzica.

3. A teraz nabierz dużo  powietrza nosem i spróbuj wymawiać długo poszczególne samogłoski, np. aaa... rysując jednocześnie palcem drogę od auta do przyczepy oznakowanej tą samogłoską.

auta zał. nr 1

12.05.2020  r. (wtorek)

Aleksandra Łukowska, Marta Kierzkowska

LALE - ZABAWA NIE TYLKO DLA DZIEWCZĄT

Oto lale: Ola, Ala, Ela i Ula

Porozumiewają się one dziwnym językiem.

Jeżeli potrafisz, odczytaj te sylaby, albo powtórz za kimś dorosłym.

Ćwiczenie wykonuj powoli i bardzo dokładnie.

lale zał. nr 2

 

13.05.2020  r. (środa)

Aleksandra Łukowska, Marta Kierzkowska

ĆWICZYMY WYMOWĘ GŁOSKI [S]

1. Wykonaj poprawnie ćwiczenia buzi i języka

zał. nr 3

2. A teraz powtórz sylaby zapisane w chmurkach

zał. nr 3a

Pamiętaj, że język przy wymowie głoski [s] leży za dolnymi zębami, a buzia lekko się uśmiecha ;-)

 

14.05.2020  r. (czwartek)

Aleksandra Łukowska, Marta Kierzkowska

ĆWICZYMY POPRAWNĄ WYMOWĘ GŁOSKI [S]

Nazwij poprawnie wszystkie obrazki.

Pamiętaj, że język przy wymowie głoski [s] leży za dolnymi zębami, a buzia lekko się uśmiecha ;-)

zał. nr 4

 

14.05.2020  r. (piątek)

Aleksandra Łukowska, Marta Kierzkowska

ĆWICZYMY WYMOWĘ GŁOSKI [SZ]

1. Wyszukaj na ilustracji wszystkie przedmioty z głoską [sz]

2. Nazwij poprawnie te przedmioty. Pamiętaj, że język skierowany jest ku górze, a usta tworzą dzióbek ;-o

2. Pokoloruj obrazek

zał. nr 5