pomoc psychologiczno-pedagogiczna Agnieszka C.18.05
Opublikowano: 2020-05-17 22:53, Numer artykułu: 27438
ZABAWY NA DYWANIE Z MAMĄ- METODA RUCHEM ROWIJAJĄCYM WERONIKI SHERBORNE
Zabawy te rozwijają u dziecka poczucie bezpieczeństwa i pewności siebie, zaufania do partnera oraz wspomagają rozwój dziecka poprzez ruch, kontakt emocjonalny i wzrokowy z rodzicem.
1. Ćwiczenia kształtujące świadomość schematu ciała
§ Powitanie paluszkami- rodzic i dziecko
witają się ze sobą paluszkami rąk i całymi dłońmi.
§ Powitanie stopami –
rodzic siedzi naprzeciwko dziecka trzymając się za ręce, wita się z dzieckiem paluszkami stóp.
§ Wskazywanie za prowadzącym swoich części ciała –
pokaż swoje ręce, swoje ucho itp.
2. Ćwiczenia kształtujące świadomość przestrzeni
§ Wagoniki –
rodzic siedzi w rozkroku, obejmując rękoma siedzące przed nim dziecko. Poruszają się po pokoju w różnych kierunkach.
§ Jak najwyżej
– rodzic, dziecko leżą na plecach ,,w rozsypce” na podłodze. Sięganie rękoma i nogami ,,do sufitu”, wyciąganie ich jak najwyżej, naśladowanie ruchem dłoni gestu wkręcanie żarówek.
§ Bączek –
rodzic, dziecko siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi. Odpychając się rękoma, każdy próbuje samodzielnie obracać się w miejscu wokół własnej osi.
3. Ćwiczenia oparte na relacji „z”
§ Lustro
– rodzice i dzieci siedzą naprzeciwko siebie, rodzic wykonuje dowolne ruchy, gesty, wykorzystuje mimikę twarzy, dziecko naśladuje ruchy dziecka- zmiana ról.
§ Domki
– rodzic w klęku podpartym, tworzy domek dla swojego dziecka. Dziecko wchodzi do domku (siada skulone pod rodzicem). Dziecko potem wychodzi spod domku, przechodzi między jego nogami i rękami.
§ Wycieczka
– ciąganie dziecka w kocu- za ręce, na nogi, na zrolowanym kocu.
4. Ćwiczenia rozwijające relacje „przeciwko”
§ Paczka
– rodzic zwija się w kłębek na dywanie a dorosły próbuje je „rozwiązać” (zmiana ról).
§ Przepychanie
– dziecko i dorosły siedzą na dywanie plecami do siebie i próbują się przepychać plecami.
§ Skała
– dziecko próbuje przesunąć rodzica, następnie zmiana.
5. Ćwiczenia oparte na relacji „razem”
§ Rowerek
– dorosły i dziecko leżą na plecach, stopami opierają się o stopy partnera, kreślą wspólnie kółka w powietrzu, „jadą na rower
§ Kołyska
– dorosły w siadzie rozkrocznym obejmuje dłońmi dziecko siedzące przed nim tyłem, kołyszą się na boki.
§ Lustro
– dziecko siedzi naprzeciw rodzica, zwrócone do niego przodem. Dorosły ,,rysuje” ręką w powietrzu różne figury np. jazdę samochodem, czytanie książki, dziecko zaś stara się jak najdokładniej naśladować ruchy dorosłego. Miłej zabawy!