pomoc psychologiczno-pedagogiczna Agnieszka C.18.05

Opublikowano: 2020-05-17 22:53, Numer artykułu: 27438
ZABAWY NA DYWANIE Z MAMĄ- METODA RUCHEM ROWIJAJĄCYM WERONIKI SHERBORNE

 

 

 Zabawy te rozwijają u dziecka poczucie bezpieczeństwa i pewności siebie, zaufania do partnera oraz wspomagają rozwój dziecka poprzez ruch, kontakt emocjonalny i wzrokowy z rodzicem.

 

 

1. Ćwiczenia kształtujące świadomość schematu ciała

 

 

§  Powitanie paluszkami- rodzic i dziecko
witają się ze sobą paluszkami rąk i całymi dłońmi.

 

 

§  Powitanie stopami – 
rodzic siedzi naprzeciwko dziecka trzymając się za ręce, wita się z dzieckiem paluszkami stóp.

 

 

§  Wskazywanie za prowadzącym swoich części ciała – 
pokaż swoje ręce, swoje ucho itp.

 

 

2. Ćwiczenia kształtujące świadomość przestrzeni

 

 

§  Wagoniki –
 rodzic siedzi w rozkroku, obejmując rękoma siedzące przed nim dziecko. Poruszają się po pokoju w różnych kierunkach.

 

 

§  Jak najwyżej
 – rodzic, dziecko leżą na plecach ,,w rozsypce” na podłodze. Sięganie rękoma i nogami ,,do sufitu”, wyciąganie ich jak najwyżej, naśladowanie ruchem dłoni gestu wkręcanie żarówek.

 

 

§  Bączek – 
rodzic, dziecko siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi. Odpychając się rękoma, każdy próbuje samodzielnie obracać się w miejscu wokół własnej osi.

 

 

3. Ćwiczenia oparte na relacji „z”

 

 

§  Lustro
 – rodzice i dzieci siedzą naprzeciwko siebie, rodzic wykonuje dowolne ruchy, gesty, wykorzystuje mimikę twarzy, dziecko naśladuje ruchy dziecka- zmiana ról.

 

 

§  Domki 
– rodzic w klęku podpartym, tworzy domek dla swojego dziecka. Dziecko wchodzi do domku (siada skulone pod rodzicem). Dziecko potem wychodzi spod domku, przechodzi między jego nogami i rękami.

 

 

§  Wycieczka 
– ciąganie dziecka w kocu- za ręce, na nogi, na zrolowanym kocu.

 

 

 
4. Ćwiczenia rozwijające relacje „przeciwko”

 

 

§  Paczka
 – rodzic zwija się w kłębek na dywanie a dorosły próbuje je „rozwiązać” (zmiana ról).

 

 

§  Przepychanie
 – dziecko i dorosły siedzą na dywanie plecami do siebie i próbują się przepychać plecami.

 

 

§  Skała 
– dziecko próbuje przesunąć rodzica, następnie zmiana.

 

 

5. Ćwiczenia oparte na relacji „razem”

 

 

§  Rowerek
 – dorosły i dziecko leżą na plecach, stopami opierają się o stopy partnera, kreślą wspólnie kółka w powietrzu, „jadą na rower

 

 

§  Kołyska
 – dorosły w siadzie rozkrocznym obejmuje dłońmi dziecko siedzące przed nim tyłem, kołyszą się na boki.

 

 

§  Lustro
 – dziecko siedzi naprzeciw rodzica, zwrócone do niego przodem. Dorosły ,,rysuje” ręką w powietrzu różne figury np. jazdę samochodem, czytanie książki, dziecko zaś stara się jak najdokładniej naśladować ruchy dorosłego. Miłej zabawy!