POMYSLY NA NUDĘ PANI JUSTYNKI

Opublikowano: 2020-04-02 15:46, Numer artykułu: 22353 , Autor: I.Nowak

POMYSL NR 1.

 

PIOSENKA 

 

https://www.youtube.com/watch?v=1bmJ4Zlj_B4&vl=pl

 

POMYSŁ NR2.

 

cwiczenia warg i języka

ĆWICZENIA I ZABAWY DOSKONALĄCE WYMOWĘ DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM”

OPRACOWAŁA: K. STOLARCZYK

ĆWICZENIA I ZABAWY USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY MOWY

UWAGI DLA NAUCZYCIELA:
• Stosuj polecenia w formie: „Spróbujcie…dotknąć językiem nosa”, „Pokażcie…jak oblizujecie wargi”
• Nauczyciel zawsze demonstruje dzieciom ćwiczenie ( bawi się razem z dziećmi )
• Ćwiczenia powinna cechować duża dokładność wykonania, nie jest zalecany pośpiech ani zbyt duża liczba ćwiczeń w ciągu jednych zajęć. Lepiej je powtarzać przy różnych okazjach.

ĆWICZENIA JĘZYKA
1. Zabawa „Język na defiladzie” – język maszeruje jak żołnierz na defiladzie:
- raz- czubek języka na górną wargę
- dwa-czubek języka do lewego kącika ust
- trzy-czubek języka na dolną wargę
- cztery-czubek języka do prawego kącika ust

2. „Ptaszek wylatuje z gniazdka” –
wysuwanie i chowanie języka do jamy ustnej
3. „Głodny miś” – oblizywanie warg, usta szeroko otwarte
4. „Kot pije mleko” – szybkie ruchy języka do przodu, do góry i do tyłu
5. „Wielkie porządki” – oblizywanie językiem wszystkich zębów, wewnętrznej strony policzków, podniebienia i dna jamy ustnej
6. „Zmęczony pies” – wysuwanie języka na brodę
7. „Wąż” – usta złączone, gwałtowne wysunięcie do przodu naprężonego języka, gwałtowne jego cofnięcie
8. „Liczymy zęby” – dotykanie czubkiem języka kolejnych zębów górnych i dolnych
9. „Żywe lustro” – dzieci naprzeciwko siebie naśladują ruchy języka kolegi
10. „Zawody- kto sięgnie wyżej” – unoszenie języka w kierunku nosa, końca brody, prawego ucha, lewego ucha
11. „Śpiący język” – układanie języka płasko na dnie jamy ustnej, język leży za zębami
12. „Mlaskanie” – mlaskanie czubkiem języka , środkiem języka
13. „Strzelamy z kuszy” – wkładanie zaostrzonego języka pod górną wargę, która jest naprężona, wypychanie warg czubkiem języka
14. Układanie języka w łopatkę , rulonik, łyżkę, skocznię itp.

ĆWICZENIA WARG

ZABAWY:
1. „Minki”:
- wesoła –płaskie wargi rozciągnięte od ucha do ucha, jak przy głosce e
- smutna – podkówka z warg
- obrażona – wargi nadęte
- zła – wargi wąskie jak cienki pasek
2. „Wargi zniknęły” – wargi wciągnięte do wewnątrz ( obejmują zęby )
3. „Dzidziusie” – będziemy ssać smoczek – naprzemienne wciąganie i wypychanie warg
4. „Rybka” – wargi wysunięte do przodu, rozszerzone na końcu
5. „Dziobek ptaka” – warg wysunięte daleko do przodu
6. „Pyszczek wielbłąda” – górna warga wystaje na dolną, lekko ją przykrywa
7. „Jak warczy zły pies?” – unoszenie górnej wargi i pokazywanie zębów
8. „Jak królik zajada trawę?” – górna warga pracuje we wszystkich płaszczyznach
9. „Jak wiewiórka gryzie orzechy?” – pracuje dolna warga
10. „Jak śmieje się koń?” – uniesiona do góry górna warga, widać wszystkie zęby
11. „Buziaki” – cmokanie wargami przy ich różnym ułożeniu
12. „Muzyk” – gwizdanie
13. „Koniki” – dzieci dobierają się parami: konik i woźnica, biegają w rytm granej melodii, na przerwę w muzyce koniki parskają a woźnica cmoka , by konik jechał dalej
14. „Siłacz” – utrzymanie kartki w ustach, którą ktoś próbuje nam wyciągnąć

ĆWICZENIA:
• Górną wargą zaciskamy dolną, dolną kładziemy na górną – ćwiczenie to wykonujemy na przemian
• Górnymi zębami zaciskamy wargę dolną i mocno wypychamy powietrze
• Lekko wysuwamy wargi do przodu i kierujemy je wprawo i w lewo
• Ściągamy wargi do przodu i robimy ruch okrężny, najpierw w jedną stronę później w drugą
• Górną wargą zasłaniamy górne zęby, dolną wargą dolne zęby, otwieramy i zamykamy buzię
• Wysuwamy wargi jak przy „u’ i rozchylamy jak przy „e”, wykonujemy na przemian
• Łączymy wargi płasko i rozciągamy jak przy „i”
• Wymawianie na zmianę samogłosek: i-y, i-u, następnie: a-e-u-i-o-y

ĆWICZENIA POLICZKÓW

1. „Chomik” – pokaż jak wygląda chomik , który w policzkach trzyma swoje zapasy
2. „Balon” – robimy z buzi duży balon, powoli wypuszczamy niego powietrze lub balon nagle pęka
3. „Spuchnięta buzia” – pokazujemy buzię spuchniętą jak balonik, teraz spuchniętą z jednej strony: lewej , prawej ,na dole, na górze
4. „Chudniemy” – wciągamy silnie policzki do wewnątrz tak aby ściśle obejmowały zęby
5. „Rybce brakuje powietrza” – przy zaciśniętych zębach maksymalnie otwieramy i zamykamy wargi

ĆWICZENIA PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO

1. „Chory misiu” – język wysunięty z ust , kaszlemy
2. „Śpiący misiu” – chrapanie na wdechu i wydechu
3. „Leniuszek” – ziewanie
4. „Spacer kurek” – powtarzanie sylab: ko, ko ,ko
5. „Spacer gęsi” – powtarzanie sylab: gę, gę, gę
6. „Kukułka” – naśladowanie głosu kukułki: ku ku, ku ku

ĆWICZENIA I ZABAWY SŁUCHOWE

UWAGI DLA NAUCZYCIELA:
• Aby zabawa słuchowa udała się w sali musi być cicho

1. „Co słychać dookoła?” – wsłuchiwanie się i nazywanie dźwięków dochodzących z zewnątrz
2. Zabawa słuchowa – rozpoznawanie głosu kolegi:
- „Jesień dookoła zgadnij kto cię woła”
- „Imię”
- „Turek” – dzieci siedzą w kręgu, w środku jedna osoba z zamkniętymi oczami, reszta mówi tekst: „siedzi sobie Turek i tak sobie myśli, żeby jacyś goście dzisiaj do mnie przyszli”. Wybrane dziecko z kręgu podchodzi do siedzącego w środku i mówi: „puk, puk”, dziecko Turek: „kto tam”, „to ja gość”. Turek musi odgadnąć imię.
3. Słuchanie i rozpoznawanie dźwięków z kasety magnetofonowej ( głosy zwierząt, pojazdów, zjawisk atmosferycznych, …)
4. Rozpoznawanie tytułu granej lub nuconej przez nauczycielkę piosenki
5. Zabawa „Gdzie tika zegar?” – szukanie ukrytego zegara lub grającej pozytywki
6. Zabawa kołowa „Kura i pisklę” – dzieci siedzą w kręgu, jedno jest kwoką i siedzi w środku, reszta lekko zakrywa rękami usta. Kwoka woła:”ko ko ko” a wybrane pisklątko odpowiada :”pi pi pi”. Kwoka musi znaleźć pisklątko.

ĆWICZENIA ODDECHOWE

UWAGI DLA NAUCZYCIELA:
• Ćwiczenia oddechowe powinno się wykonywać systematycznie raz lub dwa razy w ciągu dnia po około 5 minut
• Ćwiczenia należy wykonywać w różnych pozycjach ciała: leżącej, siedzącej, stojącej, dlatego najłatwiej je wpleść w ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe
• Należy przestrzegać faz ruchu z fazami oddechu:
Uniesienie ramion – wdech nosem
Opuszczanie ramion – wydech ustami
Wyprost tułowia – wdech
Skłon tułowia – wydech

• Przy wydawaniu dzieciom polecenia, każdorazowo przypominamy: WDECH NOSEM – WYDECH USTAMI, aby utrwalił się nawyk prawidłowego oddechu

ZABAWY:
1. „Spacer po łące” – dziecko wyobraża sobie że jest na łące, podchodzi do każdego kwiatka i wącha go – wciąga powietrze nosem, zatrzymuje wdech, żeby zapamiętać piękny zapach i wypuszcza powietrze ustami
2. „Huśtanie misia na brzuchu” – leżymy na plecach, na brzuchu kładziemy pluszaka. Robimy wdech i brzuch uwypukla się, wydech – brzuch opada.
3. „Zupa” – chłodzenie gorącej zupy na talerzu ( ręce złożone na kształt talerza ) , dmuchanie ciągłym strumieniem
4. „Zmarznięte ręce” – chuchanie na ręce bo zmarzły
5. „Zdmuchiwanie mlecza” – długo aż spadnie ostatnie nasionko
6. „Balon” – naśladowanie dmuchania balona, wypuszczanie powietrza z balona – długie „sss”
7. Puszczanie baniek mydlanych
8. Gwizdanie na jednym wydechu
9. Dmuchanie na papierowe zabawki powieszone na nitce
10. Zabawy ze słomką - przenoszenie kawałków styropianu do kubeczka, dmuchanie na styropian lub małe przedmioty przez słomkę
11. Zdmuchiwanie kartki papieru z gładkiej powierzchni
12. Zdmuchiwanie zapalonej świeczki, dmuchanie na płomień tak aby świeczka nie zgasła

ĆWICZENIA:
1. Wymawianie na jednym wydechu samogłosek: a-o, e-o, e-u oraz sylab: ma, mo, me, mu, my, itp.
2. Liczenie na jednym wydechu
3. Powtarzanie zdań na jednym wydechu
4. Ćwiczenia w pozycji stojącej:
- wdech wyciągnięciem rąk przed siebie, wydech z opuszczeniem rąk
- wdech z wyciągnięciem rąk ku górze, wydech z opuszczeniem rąk
5. Ćwiczenia w pozycji leżącej:
- głęboki wdech z uwypukleniem klatki piersiowej i długi wydech zakończony rozluźnieniem całego ciała
- wdech wraz z uniesieniem nóg, wydech z opuszczeniem
- wdech z wyciągnięciem rąk za głowę, wydech z opuszczeniem rąk do tułowia
6. Ćwiczenia w pozycji siedzącej i klęczącej
- dziecko siedzi ze skrzyżowanymi nogami: wdech z uniesieniem ramion, wydech z opuszczeniem ramion, wdech w pozycji wyprostowanej , wydech przy skłonie w przód
- wdech z uniesieniem rąk ku górze w pozycji klęczącej, siad na piętach, wydech ze skłonem w przód, ręce oparte na podlodze

PROPOZYCJA ZESTAWU ĆWICZEŃ MOTORYKI NARZĄDÓW MOWY

1. Ćwiczenia języka

• Pokaż język (tak jak to bywa gdy jesteś niegrzeczny)
• Wysuwamy język powoli, chowamy szybko – tak jak pszczoła wbija żądło
• Oblizujemy buzię jak po zjedzeniu pysznej czekolady: najpierw na górze – oblizujemy górną wargę, potem na dole – oblizujemy dolną wargę
• Spróbujmy dotknąć językiem do ucha, nosa
• Spróbujmy zrobić językiem dziurę w policzku – najpierw z jednej strony buzi, potem z drugiej
• A teraz jadą koniki – kląskanie językiem

2. Ćwiczenia warg

• Uśmiechamy się tak szeroko, żeby było widać wszystkie ząbki
• Robimy taką minę jak po zjedzeniu kwaśnej cytryny
• Spróbujmy pokazać jaki pyszczek ma ryba – wargi wysunięte do przodu, rozszerzone na końcu
• Robimy z warg dziobek ptaszka – złączone wargi wysunięte daleko do przodu

3. Ćwiczenia policzków

• Robimy z buzi duży balon, powoli wypuszczamy niego powietrze
• Ćwiczenie „Żaby” – robimy z buzi balon, naciskając lekko paluszkami na policzki, porcjami wypuszczamy powietrze

 

 

ZABAWY RUCHOWE

 

Balonik
Baloniku nasz malutki,
Rośnij duży, okrąglutki.
Balon urósł że aż strach,
Przebrał miarę, no i bach!

Zabawę zaczynamy od ciasnego ustawienia się w kole, dzieci trzymają się za ręce. Następnie powtarzając słowa wiersza powoli oddalają się od siebie rozszerzając koło. Na zakończenie balon pęka i dzieci puszczając ręce ‚upadają’ na podłogę.

Bileciki
Mam dwa bileciki, (pokazujemy dwa palce)
idę, więc do kina. (maszerujemy)
Lecz w drodze do kina (maszerujemy)
cosik mnie wygina. (wyginamy się)
To jest nowy taniec (ruszamy się na boki)
małego pingwina. (obracamy się starając się mieć złączone nogi; ręce przylegają do boków;
dłonie odchylamy na boki rozpościerając palce)

Buch, buch, buch
Buch, buch, buch! (maszerujemy po obwodzie koła)
Buch, buch, buch! (jednocześnie uderzając piąstką o piąstkę)
Każdy z nas jest dzielny zuch! (obrót wokół własnej osi, ręce na biodrach)
Wśród drzew skacze jak wiewiórka. (podskakujemy i naśladujemy wspinanie się na drzewo)
Wśród traw jak wąż daje nurka. (podskakujemy, wyciągamy ręce w przód i „dajemy nurka”)
Buch, buch, buch! (maszerujemy po obwodzie koła)
Buch, buch, buch! (jednocześnie uderzając piąstką o piąstkę)

Części ciała
Ręce do machania,
nogi do skakania,
palce do liczenia,
a zęby do mycia.
Głowa do kiwania,
uszy do słuchania,
oczy do mrugania,
usta do śpiewania.

Dla grzecznych dzieci 
Dla grzecznych dzieci słoneczko świeci. (rączki w górze)
a dla niegrzecznych?… wcale nie świeci. (grozimy palcem)
Rybki pływają, (złożone rączki naśladują płynącą rybkę)
ptaszki fruwają, (machamy „skrzydełkami”)
motylek leci w daleeeki świat. (bieg w dowolnym kierunku)

Dwa kółeczka się spotkały
Dwa kółeczka się spotkały
i zrobiły okulary.
Teraz każdy z nas już może
nosić sobie je na nosie
i oglądać świat nasz cały
przez różowe okulary.

Dzień dobry
Dzień dobry, dzień dobry. (machanie rączką)
Wszyscy się witamy. (ukłon)
Dzień dobry, dzień dobry. (machanie rączką)
Dobry humor mamy. ( palcami wskazującymi rysujemy uśmiech na twarzy)
Dzień dobry, dzień dobry. (machanie rączką)
Słońce jasno świeci. (poruszanie palcami obu rąk uniesionymi do góry)
Dzień dobry, dzień dobry. (machanie rączką)
Pani wita dzieci. (wskazywanie na panią i na siebie)
Dzień dobry, dzień dobry. (machanie rączką)
Jest bardzo wesoło. (robimy młynek)
Dzień dobry, dzień dobry. (machanie rączką)
Zróbmy wszyscy koło. (ustawianie się w kole)
Dzień dobry, dzień dobry. (machanie rączką)
Podaj prawą rękę. (podawanie rąk)
Dzień dobry, dzień dobry. (machanie rączką)
Zaśpiewaj piosenkę. ( przed ustami trzymamy dłoń złożoną w pięść – mikrofon)

Dziesięć palców mam
Dziesięć palców mam – na pianinie gram.
i dwie rączki mam – na bębenku gram.
Dziesięć palców mam i na trąbce gram.
i dwie ręce mam, więc zaklaszczę wam.

Dziesięciu murzynków
Dziesięciu murzynków
w spodenkach na szelkach,
Taką piosenkę nam zaśpiewało:
O, Elena ty, buzi, buzi daj,
O, Elena, balua, balue.

Dziesięciu murzynków – pokazujemy dziesięć paluszków,
w spodenkach na szelkach – pokazujemy spodenki ciągnąc od dołu do góry, szelki pokazując, naciągając niewidzialne taśmy szelek,
Taką piosenkę – pokazujemy rękoma coś wielkiego rozstawiając je jak najszerzej,
nam zaśpiewało – gramy na niewidzialnej gitarze.
O, Elena – wyciągamy do niej ręce,
ty, buzi, buzi daj – paluszkami przeciągamy po wargach,
O, Elena – wyciągamy do niej ręce,
balua, balue – raz jedno, raz drugie biodro podpieramy dłońmi.

Gimnastyka
Prawa noga, wypad w przód,
a rękoma zawiąż but.
Powrót, przysiad, dwa podskoki,
w miejscu bieg i skłon głęboki.
Wymach rąk w tył i do przodu
Już rannego nie czuć chłodu.

Dzieci inscenizują ruchami treść wierszyka/piosenki.
Prawa noga – noga prawa wyprostowana i uniesiona w górę,
Wypad w przód – wyciągnięta noga opada na podłogę,
A rękoma zawiąż but – skłon do wysuniętej nogi i naśladowanie zawiązywania buta,
Powrót – powrót do pozycji zasadniczej,
Przysiad – przysiad z wyciągniętymi do przodu rękoma,
Dwa podskoki – dwa podskoki w miejscu,
W miejscu bieg – bieg w miejscu,
I skok głęboki – skłon z sięgnięciem rękoma palców nóg,
Wymach rąk w tył – wysunięcie rąk do tyłu,
I do przodu – wysunięcie rąk do przodu,
Już rannego nie czuć chłodu – postawa wyprostowana.

Gimnastyka II
Gimnastyka, dobra sprawa,
dla nas wszystkich to zabawa.
Ręce w górę i w przód, i w bok,
skłon do przodu, w górę skok.
Głowa ramiona, kolana, pięty,
kolana, pięty, kolana, pięty.
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
oczy, uszy, pięty, nos!

Głowa, ramiona
Głowa, ramiona, kolana, pięty
Kolana, pięty, kolana, pięty
Głowa, ramiona, kolana, pięty
Oczy, uszy, usta, nos.
Głowa, ramiona…. -pokazujemy obiema rękoma głowę i kolejno wszystkie wymieniana części ciała i twarzy.

Idzie do szkoły mały pierwszaczek
Idzie do szkoły (maszerujemy w miejscu)
mały pierwszaczek. (kucamy)
Minkę wesołą ma! (uśmiechamy się)
Jest taki dzielny, (maszerujemy i unosimy dumnie głowę do góry)
nigdy nie płacze, (wykonujemy gest zaprzeczenia)
i taki wierszyk zna: (kłaniamy się)
Idzie do szkoły… ( powtarzamy wierszyk w różnym tempie)

Idzie jeż
Idzie, idzie jeż (idziemy małymi krokami)
Ten kujący zwierz
Nóżkami tup, tup (tupiemy)
I pod listek siup (zwijamy się w kulkę w siadzie klęcznym)
Jeżu, jeżu nasz, skąd igiełki masz ?2X
– Same mi urosły!
Recytujcie bądź śpiewajcie tekst w rytm prostej melodii w połączeniu z improwizacją ruchową.

Idziemy na polowanie
Idziemy na polowanie! (tupanie nogami)
Wysoka trawa: szu … (ręce w górze)
Idziemy! (tupanie nogami)
Niska trawa: szu … (ręce w dole)
Idziemy! (tupanie nogami)
Most! (bębnienie piąstkami po klatce piersiowej)
Idziemy! (tupanie nogami)
Błoto! (uderzanie dłońmi o policzki)
Nagle: co to?
Wilk? … Uciekamy!
(W szybkim tempie powtarzamy od tyłu gesty: błoto – tupanie, most – tupanie, niska trawa – tupanie,
wysoka trawa – tupanie)

 

Kotek się myje
Patrzcie dzieci jak się kotek myje.
Łapki, buzię, uszy, szyję. (kolejno pokazujemy)
By dzieci też się myły (grozimy paluszkiem)
i jak kotek czyste były. (pokazujemy czyste rączki)

Konie
Konie podchodzą do startu! (wolne uderzenia dłońmi raz w lewe, raz w prawe kolano)
Jeden kuleje! (jedno dziecko uderza niemiarowo)
Bomba w górę – Bum! (dzieci wymawiają – Bum! – unosząc jedną dłoń w górę)
Poszły! (szybkie uderzenia dłońmi o kolana)
Zakręt w prawo! (przechylamy się w prawo nie przestając uderzać w kolana)
Zakręt w lewo! (przechylamy się w lewo)
Przeszkoda! Hoop! (wymawiając – Hoop! – udajemy przeskok – ręce ułożone jak w skoku do wody)
Konie pędzą po moście! (pięściami uderzamy w piersi)
Konie pędzą po wodzie! (pięściami uderzamy o napuszone policzki)
Rów z wodą! Plum! (wymawiamy – Plum! uderzając dłońmi o podłogę)
Konie zbliżają się do mety! (powoli zwiększamy częstotliwość uderzeń w kolana))
Meta już blisko, kto będzie pierwszy? (dzieci uderzają jak najszybciej)
Meta! (dzieci padają zmęczone)

Ksieżyc
Księżyc raz odwiedził staw, (pokazujemy rękami duży okrąg przed sobą)
bo miał bardzo dużo spraw. (łapiemy się za głowę i kiwamy nią na boki)
Zobaczyły go szczupaki: (pokazujemy przed oczami okulary z rąk)
– Kto to tak, kto to taki? (kiwamy paluszkiem niby grożąc)
Księżyc na to odrzekł szybko: (uderzamy się otwartą dłonią w czoło)
– Jestem sobie złotą rybką! (ręką naśladujemy ruch płynącej rybki)
Słysząc taką pogawędkę (nadstawiamy ucho pomagając sobie ręką)
rybak złowił go na wędkę. (zarzucamy wędkę obiema rękami)
Dusił całą noc w śmietanie (udajemy duszenie się za szyję)
i zjadł rano na śniadanie. (wykonujemy gest zjadania pomagając sobie rękami)

Laurencja
Laurencjo moja, Laurencjo ma.
Jakiż to dzień na spotkanie dasz.
Poniedziałek
A żeby tak już poniedziałek był
I ja ze swoją Laurencja był.
Laurencjo ma.

Chodzimy w wkoło trzymając się za ręce.
Na słowie Laurencja i dniu tygodnia robimy przysiad.
Za każdym razem dodajemy do poprzedniego następny dzień tygodnia
czyli …a może by tak poniedziałek, wtorek itd.

Majtek
Kto majtkiem na okręcie służy,
Wesołe życie ma.
W dalekiej ciągle jest podróży
I cały świat go zna.
Bo majtkiem na okręcie
Jest tylko chłopak zuch,
Chłopak co pływa jak morska ryba
Odważnie rusza w świat.
Na maszcie z bocianiego gniazda,
Odważnie patrzy w dal.
Podoba mu się taka jazda,
Pośród spienionych fal.

Dzieci stają w półkolu i śpiewając naśladują ruchy:
Kto majtkiem – naśladujemy mycie pokładu szczotką
Wesołe życie – pokazujemy radość
W dalekiej – machamy na pożegnanie
I cały świat – pokazujemy kulę ziemską rękami
Bo majtkiem – pokazujemy rękami fale
Jest tylko – pokazujemy siebie
Chłopak – płyniemy jak ryba
Odważnie rusza – biegniemy w miejscu
Na maszcie -wspinamy się na maszt
Odważnie patrzy – osłaniamy oczy daszkiem z dłoni i rozglądamy się
Podoba – bierzemy się pod boki
Pośród – naśladujemy ruch fal rękami

Mała papużka
Jestem małą papużką – pokazujemy małą przerwę pomiędzy rękami – papużka tu jest
I jem bardzo malutko – pokazujemy nagarnianie jedzenia rękami do buzi
Bo moja pani. Moja pani – pokazujemy rękami postać kobiety
Bardzo sroga jest. – grozimy palcem
Codziennie śledzia mi daje, – naśladujemy ręką płynącą rybę
Lecz ja nie chcę go jeść – zasłaniamy usta
A tak bym chciała – masujemy brzuch
Pić coca-colę i lody jeść. – naśladujemy picie coca-coli z butelki i lizanie lodów

Micitanka
Taka mała Micitanga mi się spodobała, (pokazujemy w powietrzu coś małego)
Takie duże pióro miała, ona taka mała. (pokazujemy rekami duże pióro i coś małego)
Taka mała, takie pióro, takie pióro, taka mała. (pokazujemy rekami coś małego, duże pióro i duże pióro, coś małego)
Taka mała, takie pióro, takie pióro, taka mała. (pokazujemy rekami coś małego, duże pióro i duże pióro, coś małego)
Inna wersja ruchów:
Wykonujemy ruchy rękoma lub nogami.
Mała – pokazujemy rękami przed sobą „coś małego” (rozstaw dłoni ok.20cm.)
lub nogami (stopy razem złączone)
Wielkie pióro, takie pióro – pokazujemy rękami przed sobą jedna ręka wysoko nad głową druga poniżej pasa (rozstaw dłoni ok.80cm) lub nogami (rozstaw nóg ok.50cm.)

Mój kask
Mój kask, on ma trzy rogi,
Trzy rogi ma mój kask.
Bo gdyby nie trzy rogi.
To nie byłby mój kask.

Siedzimy po turecku w kole i prawą ręką pokazujemy: „mój”- na siebie, „kask”- na głowę, „trzy”- obie ręce pokazują taką ilość palców żeby w sumie było trzy, „rogi”- tak wybrane w sumie trzy palce obu rąk, przystawiamy do głowy. Wszystkie elementy pokazujemy w kolejności takiej jak są słowa piosenki. Zabawa polega na tym, że za każdym następnym śpiewaniem opuszczamy słowa: mój, kask, trzy, rogi. Tylko je pokazujemy (zamiast śpiewania tych słów). Kto się pomyli odpada z zabawy.

Mucha
Wchodzi mucha na ścianę, na ścianę, na ścianę
W chodzi mucha na ścianę, na ścianę, bęc!
Schodzi mucha ze ściany, ze ściany, ze ściany,
Schodzi mucha ze ściany, ze ściany, bęc!

Dzieci stoją w kole trzymając się za ręce, osoba prowadząca stoi w środku. Dzieci podchodzą do środka koła, ściskają osobę w środku i śpiewają pierwszą część tekstu, następnie rozszerzają koło śpiewając drugą część piosenki.

Muchy
Łapiemy muchy w paluchy (udajemy, że coś chwytamy palcami)
Robimy z muchy racuchy (klapiemy rękami jakbyśmy przerzucali gorącego naleśnika)
Kładziemy muchy na blachy  (rozkładamy dłonie i o coś klepiemy np. blat stołu)
Radochy mamy po pachy.(machamy rękami zgiętymi z łokciach – jak skrzydełkami).

My jesteśmy krasnoludki
My jesteśmy krasnoludki, hopsasa, hopsasa!
Pod grzybkami nasze budki, hopsasa, hopsasa!
Jemy mrówki, żabie łapki, oj tak tak, oj tak tak!
A na głowach krasne czapki, to nasz znak, to nasz znak!
Gdy kto zbłądzi, to trąbimy – tru tu tu, tru tu tu!
A kto senny to uśpimy – lu lu lu, lu lu lu.
Gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka – no no no, no no no!
To zapłacze niezabudka – ojojoj, ojojoj!

Nie jestem malutki
Ja już nie jestem taki malutki.
Tup tupu tupu tupu tup tupu tup.
I sam potrafię zawiązać butki.
Tup tupu tupu tupu tup tupu tup.
Wiem, która lewa, a która prawa.
Tup tupu tupu tupu tup tupu tup.
I sam łyżeczkę do buzi wkładam.
Mniam, mniam, mniam, mniam… (11 razy)
I sam alfabet już ładnie składam…
a, b, c, d, e, f, g, h, ha ha ha ha.

Niedzwiadek
Lewa łapka – (pokazujemy lewą rękę)
Prawa łapka – (pokazujemy prawą rękę)
Ja jestem niedźwiadek – (wskazujemy siebie)
Lewa nóżka – (pokazujemy lewą nogę)
Prawa nóżka – (pokazujemy prawą nogę)
A to jest mój zadek – (wypinamy pupę i klepiemy się po niej )
Lubię miodek, kocham miodek – (głaszczemy się po brzuchu)
Podbieram go pszczółkom – (robimy gest rękami w powietrzu jakbyśmy coś zabierali)
Lewą łapką – (pokazujemy lewą rękę)
Prawą łapką – (pokazujemy prawą rękę)
Albo ciągnę rurką – (robimy rurkę przy ustach i ruszamy palcami)
Śpiewamy piosenkę pokazując wymienione części ciała.

Pada deszczyk
Pada deszczyk, pada, pada, (kucamy i stukamy palcem o podłogę)
coraz prędzej z nieba spada. (stukamy wszystkimi palcami)
Jak z konewki woda leci, (uderzamy całymi dłońmi)
A tu błyskawica świeci… (wstajemy i klaszczemy w dłonie nad głową)
Grzmot !!! (tupiemy stopami o podłogę)
Pada deszczyk, pada deszczyk, pada deszczyk. (rękami naśladujemy czarowanie)
Grzmot! (ręce szybkim ruchem wyrzucamy w prawą stronę);
Pada deszczyk, pada deszczyk, pada deszczyk. (naśladujemy czarowanie)
Grzmot! (ręce w lewą stronę);
Świeci słońce, (ręce w górze)
pada deszcz. (ręce ruchem falistym opuszczamy w dół, wzdłuż tułowia)
Już na niebie piękna tęcza jest. (pokazujemy tęczę)

Pajacyk
Pajacyku popatrz na nas. (dzieci stoją w kręgu, pokazują palcami na siebie i kolegów)
Zaraz się nauczysz skakać. (recytacja i klaskanie)
Skacze Krysia, skaczę ja. (skakanie i wskazywanie na kolegę i siebie)
Poskacz z nami – hopsasa! (podskoki)
Poskacz z nami – rozkrok – zeskok,
ręce w przód i w tył, i w bok.
Fiku – miku! Fiku – miku! („młynek” rękami)
Poskacz z nami pajacyku. (podskoki)

Paluszki
Tu paluszek, tu paluszek. (pokazujemy raz prawy, a raz lewy palec wskazujący)
Kolorowy mam fartuszek. (rączkami głaszczemy po brzuchu)
Tutaj rączka, a tu druga, (pokazujemy raz jedną, a raz drugą rękę)
a tu oczko do mnie mruga. (z palca wskazującego i kciuka robimy przy oku „dzióbek” ptaszka)
Tutaj buzia, (robimy kółeczko dłonią wokół ust)
tu ząbeczki. (pokazujemy szorowanie zębów)
Tu wpadają cukiereczki. (pokazujemy paluszkiem w głąb buzi)
Tu jest nóżka i tu nóżka. (pokazujemy raz jedną a raz drugą nogę)
Chodź zatańczyć jak kaczuszka! (tańczymy)

Pingwinek
Och jak przyjemnie,
I jak wesoło,
W pingwina bawić
Się, się, się.
Raz nóżka w lewo,
Raz nóżka w prawo,
Do przodu, do tyłu,
I raz, dwa, trzy.

Dzieci stoją w szeregu, łapią się w pasie, śpiewają i:
Na „Się, się, się” – podskakują trzy razy do przodu,
Raz nóżka w lewo – wystawiamy lewą nogę,
Raz nóżka w prawo – wystawiamy prawą nogę,
Do przodu – podskakujemy raz do przodu,
Do tyłu – podskakujemy raz do tyłu,
I raz, dwa, trzy – podskakujemy trzy razy do przodu.

Płyną statki
Płyną statki z bananami w siną dal,
łabudi daj daj, łabudi daj.
A każdy ładowacz śpiewa tak,
łabudi daj daj, łabudi daj.
Podaj, podaj, podaj-mi podaj,
bananów kosz.
Podaj, podaj, podaj-mi podaj,
bananów kosz.

Siedzimy w pozycji klęczącej i uderzamy na zmianę do rytmu
w swoje kolana, kolana partnera po prawej stronie następnie znowu swoje kolana, partnera po lewej stronie, znów swoje i po prawej. Czyli swoje, prawo ,swoje, lewo, swoje, prawo itd.
Lub
Wszyscy ustawiają się w okręgu i łapią się za biodra.
Kiwają się według zasady: w lewo, w prawo, w przód i w tył.

Za każdym razem zwiększamy tempo śpiewu.

Pokaż
Pokaż (imię dziecka), gdzie masz oko
gdzie masz ucho a gdzie nos
gdzie masz rękę gdzie masz nogę
gdzie na głowie rośnie włos
daj mi rękę tupnij nogą
kiwnij głową tak i nie
klaśnij w ręce
hoop, do góry
razem zabawimy się !!
(gestami ilustrujemy kolejne fragmenty wiersza)

Prawa noga, lewa noga
Tu prawą mam nogę, tu lewą nogę mam,
jak umiem podskoczyć, pokażę ja wam.
Tak skaczę i skaczę przez cały długi dzień.
Tu prawe kolano, a tu lewe mam,
jak umiem je zginać, pokażę ja wam.
Tak zginam i zginam przez cały długi dzień.
Tu prawe mam ramię, tu lewe ramię mam,
jak umiem nim ruszać, pokażę ja wam.
Tak ruszam i ruszam przez cały długi dzień.
Tu prawy mam łokieć, tu lewy łokieć mam,
jak umiem go zginać, pokażę ja wam.
Tak zginam i zginam przez cały długi dzień.
Tu prawe oko mam, tu lewe oko mam,
Jak mrugać potrafię, pokażę ja wam.
Tak mrugam i mrugam, przez cały długi dzień.

Przyszła myszka
Przyszła myszka do braciszka (na plecach dziecka wykonujemy posuwiste ruchy opuszkami złączonych palców) Tu zajrzała, tam wskoczyła (lekko drapiemy dziecko za jednym uchem, następnie za drugim) a na koniec tu się skryła! (wsuwamy palec za kołnierzyk)

Raz mały wróbelek
Raz mały (pokazujemy dłońmi coś małego)
wróbelek, (machamy rączkami)
miał mały werbelek. (udajemy grę na werbelku)
Werbelek wróbelka miał mały felerek. (strząsamy dłonie)
Bęc! (klaśnięcie w dłonie)
(Powtarzamy coraz szybciej.)

Rączki robią
Rączki robią klap klap klap
Nóżki robią tup tup tup
Tutaj swoja główkę mam
a na brzuszku bam bam bam

Tutaj swoje uszka mam
oczki patrzą tu i tam
buzia robi am am am
a na nosie sobie gram

Rączki
Tu prawą mam rączkę a tu lewą mam
jak praczki pracują pokażę ja wam
tak piorą tak piorą przez cały boży dzień (razy 2)
wieszają wieszają przez cały boży dzień (razy 2
maglują maglują przez cały boży dzień razy 2
prasują prasują przez cały boży dzień (razy 2)
Tu prawą…

Serduszko do kochania
Mam serduszko do kochania. (kładziemy dwie dłonie na serduszku)
Główkę do myślenia. (obiema rękami bierzemy się za głowę)
Małe nóżki do biegania. (biegniemy w miejscu)
Buzię do jedzenia. (pokazujemy palcem buzię)

Słońce świeci
Słońce świeci, wietrzyk wieje,
latek jeszcze mam niewiele.
Nóżką tupnę, w rączki klasnę,
jestem przedszkolakiem właśnie.

Stary Abraham
Stary Abraham miał siedmiu synów,
siedmiu synów miał stary Abraham,
a oni siedli i nic nie jedli
tylko śpiewali sobie tak: Stary Abraham…

Przed początkiem każdej zwrotki osoba prowadząca mówi: prawa ręka – wszyscy odpowiadają: prawa ręka. Śpiewamy więc piosenkę uderzając prawą ręką o kolano. Drugi raz: prawa ręka, lewa ręka. Teraz dwiema rękoma uderzamy o oba kolana i tak w kółko: prawa ręka, lewa ręka, prawa noga, lewa noga, prawe ramie, lewe ramię, głowa, prawe oko (mrugamy), lewe oko i język. Wtedy jest najśmieszniej i gdy wszyscy poruszają wszystkim i w dodatku seplenią.

Stolarz
Stolarz młotkiem stuka. (stukanie pięścią)
Lekarz w plecy puka. (delikatne pukanie palcami)
Kucharz w garnku miesza. (koliste ruchy płaską dłonią lub pięścią)
Praczka pranie wiesza. (delikatne szczypanie)
Rolnik grabi siano. (grabienie palcami obu rąk z góry na dół)
Muzyk gra co rano. (naśladowanie ruchów pianisty)
I ja też pracuję, (wskazanie na siebie)
obrazek rysuję. (dowolny rysunek palcami na plecach partnera)

Szeke
Na górze – szeke, szeke. (robimy rękami „młynka” na górze)
Na dole – szeke, szeke. (robimy rękami „młynka” na dole)
Na prawo – szeke, szeke. (robimy rękami „młynka” z prawej strony)
Na lewo – szeke, szeke. (robimy rękami „młynka” z lewej strony)

Szły do lasu cztery krasnoludki
Szły do lasu cztery krasnoludki-
Jeden mały a drugi malutki,
Trzeci leciutki jak skrzydła motylka,
Czwarty cieniutki jak szpilka.
Wilk zobaczył cztery krasnoludki
Jeden mały a drugi malutki,
Zjem ja sobie cztery krasnoludki
Jeden mały a drugi malutki,
Uciekają cztery krasnoludki
Jeden mały a drugi malutki,
Ilustrujemy ruchem:
Szły do lasu cztery krasnoludki-(Szły do lasu –palcami dłoni pokazujemy chodzenie na przedramieniu drugiej ręki, cztery- pokazujemy cztery palce, krasnoludki- z dłoni robimy czapeczkę na głowie)
Jeden mały a drugi malutki, (jeden mały- pokazujemy człowieka niewielkiego wzrostu,
drugi malutki- zniżamy dłoń ku ziemi)
Trzeci leciutki jak skrzydła motylka, (trzeci leciutki- machamy jak motylek swoimi skrzydłami)
Czwarty cieniutki jak szpilka.(czwarty cieniutki- małym palcem pokazujemy figurę krasnala)
Wilk zobaczył cztery krasnoludki (Wilk zobaczył – robimy z dłoni lornetkę i rozglądamy się dookoła)
Jeden mały a drugi malutki, (jeden mały- pokazujemy człowieka niewielkiego wzrostu,
drugi malutki- zniżamy dłoń ku ziemi)
Zjem ja sobie cztery krasnoludki (zjem ja sobie- klepiemy się po brzuchu)
Jeden mały a drugi malutki,
Uciekają cztery krasnoludki (uciekają cztery- biegniemy w miejscu)
Jeden mały a drugi malutki,

Ślimak
W trawie, w czasie deszczu,
chrapie ślimak zły.
Ślimaku, pokaż rogi,
dam ci sera na pierogi.
Nie pokażę rogów,
bo nakapie mi,
na lewy róg i prawy,
nie, nie wyjdę z mojej trawy.

Bawiący się stoją w kole i wykonują ruchy zgodne ze słowami piosenki.
W trawie – pokazujemy rękoma trawę (przebieramy palcami dłoni przed sobą)
w czasie deszczu – opuszczamy ręce z wysokości głowy w dół (przebieramy palcami pokazując kropelki deszczu)
chrapie ślimak – przykładamy ręce do twarzy i składamy je jak do snu zły – wykonujemy klasyczny grymas twarzy (można przyłożyć dłonie zaciśnięte w pięści do policzków)
pokaż rogi – przykładamy ręce do głowy i pokazujemy rogi (kilka razy zginamy i prostujemy palce wskazujące)
dam ci sera na pierogi – klaszcząc, energicznie pocieramy dłoń o dłoń (lub wyciągamy palce wskazujące przed siebie i wykonujemy ruch jak przy graniu na bębenku)
nie pokażę – wykonujemy głową gest zaprzeczenia (kręcimy głową na boki) rogów – pokazujemy rogi
bo nakapie mi – pokazujemy kropelki deszczu (patrz wyżej)
na lewy róg – pokazujemy lewy róg
i prawy – pokazujemy prawy róg
nie, nie wyjdę – wykonujemy głową gest zaprzeczenia (kręcimy głową na boki)
z mojej trawy – pokazujemy rękoma trawę

Za każdym razem zwiększamy tempo śpiewu.

Talarek
Jak to miło i wesoło
gdy talarek krąży w koło
Talar tu, talar tam talareczek tu i tam.
Gdzie jest talar! – 3x
lub
Jak to miło i wesoło
kiedy grosik krąży wkoło
grosik tu, grosik
grosik krąży, tu i tam .
Gdzie jest grosik! – 3x

Stoimy w kole, prawej dłoni robimy „dziubek” z lewej dłoni „łódeczkę”.
Zaczynamy śpiewać, rytmicznie przenosimy prawą dłoń -„dziubek” z własnej dłoni -” łódeczki”
do „łódeczki” sąsiada z prawej strony.
W tym czasie osoby podają sobie dyskretnie
przez cały czas „talarek” – „grosik”
który przenoszony jest z „łódeczki” do ” łódeczki”
Na słowa: „Gdzie jest talar!” lub „Gdzie jest grosik!” – wszyscy wyciągają ręce do środka koła
z dłońmi zaciśniętymi w pięści i potrząsając nimi rytmicznie na wyprostowanych rękach.
Jedna osoba stojąca w środku, bez podglądania musi szukać talarka lub grosika.
Jeśli go nie znajdzie zostaje dalej w kole.

Oczywiście do tej zabawy musimy mieć „rekwizyt” czyli najlepiej jakąś monetę lub kamyk.
Osoba stojąca w środku przez cały czas trwania zabawy szuka grosika.

Tam w Afryce rzeka Nil
Tam w Afryce rzeka Nil. (pokazujemy palcem na wprost niby to postukując)
W niej krokodyl (kłapiemy dłońmi udając paszczę krokodyla)
mały żył. (pokazujemy coś małego blisko siebie trzymając dłonie)
Z tatą krokodylem (pokazujemy dużą paszczę)
pływał sobie Nilem (pokazujemy ruch płynącej ryby)
i śpiewał tak:
Tam w Afryce…

Tu stoją krokodyle
Tu stoją krokodyle (kłapiemy paszczami krokodyli z dłoni)
i orangutany. (kręcimy bioderkami)
Dwa malutkie wężyki (wykonujemy ruch płynącej fali obiema rękami)
i królewski orzeł, (pokazujemy koronę na głowie lub machamy rękami jak skrzydłami)
i kot, i mysz, (pokazujemy malutkie wąsiki pod nosem)
i bardzo duży słoń. (ręką pokazujemy trąbę)
Dlaczego jeszcze nie ma (robimy z dłoni lornetkę i wypatrujemy)
dwóch nosorożców? (pokazujemy rękoma rogi nosorożca)
Laj luli laj, luli luli luli laj… (machamy obiema rękami wokół siebie)

Tup, tup, tup
Tup, tup, tup – tak robi jeż.
Ty tak możesz, jeśli chcesz.
Człap, człap, człap – tak robi kaczuszka.
Czy tak umie twoja nóżka?
Tik tak, tik tak – tak zegarek tyka.
Pokaż teraz jak twa główka fika.
Hop, hop, hop – tak skaczą żabki.
Skacz i ty, tylko nie złam łapki.
Hop, hop, hop – tak skaczą kózki.
Skacz i ty, tylko nie złam nóżki.
Kic, kic, kic – kica sobie zając.
Ty też kicaj nie zwlekając.
Łup, łup, łup – tak ciężko idzie słoń.
Czy ty też dołączysz doń?
Patataj – tak biegnie konik.
Spróbuj teraz go dogonić.
Człap, człap, człap – tak bocian brodzi.
Czy ty też tak umiesz chodzić?
Plum, plum, plum – tak uciekają rybki.

Ubieranka
Umiem włożyć już buciki,
kurtkę zapiąć na guziki.
Chociaż trochę chłodno dziś,
to na spacer warto iść!
Rękawiczki mam w kieszeni,
więc nie boję się jesieni.
Gdy na nogach mam kalosze,
ja się deszczu nie wystraszę.
Popatrz śnieg zaczyna prószyć,
czapkę wciągam, więc na uszy.

Ugi bugi
Do przodu prawą rękę daj.
Do tyłu prawą rękę daj ,
Do przodu prawą rękę daj.
I potrząśnij nią.
Bo przy ugi bugi , bugi
Trzeba zgrabnie kręcić się.
No i klaskać trzeba też.
Raz, dwa, trzy.
Ugi, bugi – ole ! Ugi, bugi – ole!
Ugi, bugi – ole!
I od nowa zaczynamy taniec ten.

Stoimy w kole i dajemy do środka, tę część ciała o której śpiewamy
Do przodu…… – podajemy jakąś część ciała do przodu.
I potrząśnij nią – potrząsamy przed sobą daną „częścią ciała”
Bo przy ugi bugi …… – unosimy ręce do góry i ruszając mocno
biodrami obracamy się raz dokoła własnej osi.
No i klaskać…… – klaszczemy w dłonie raz, dwa , trzy (3 razy)
Ugi, bugi…… – łapiemy się za ręce i idziemy do środka koła
ole! – podskakujemy w górę, później cofamy się, podskakujemy itd.
I od nowa…… – klaszczemy w dłonie.

Do przodu podajemy np. lewą rękę, prawą nogę, lewą nogę, brzuch, głowę, ucho lewe, ucho prawe itd.
W czasie refrenu można chodzić w kole trzymając się za ręce.

Wróbelek Walerek
Wróbelek Walerek,
miał mały werbelek.
Werbelek Walerka,
miał mały felerek.
Felerek werbelka naprawił Walerek,
Wróbelek Walerek
na werbelku swym grał.

(opcjonalnie zamiast …Wróbelek Walerek na werbelku swym grał…  możemy zaśpiewać Werbelek Walerka już nie ma felerka)

Uczestnicy stają w kole i wykonują ruchy zgodne ze słowami pląsu.
Wróbelek – zginając ręce w łokciach, pokazujemy skrzydełka
Walerek – chwytamy za niby daszek czapki i ściągamy ją z głowy zamaszystym ruchem w dół
mały – dłońmi pokazujemy mały obszar przed sobą
werbelek – naśladujemy grę pałeczkami na bębenku- palcami wskazującymi obu rąk
felerek – wykonujemy wymach prawą ręką, od pasa ruchem wahadłowym w dół do przodu

Za każdym razem zwiększamy tempo śpiewu.

Zajączek
W leśniczówce za lasem,
Spoglądając przez okno
Szmer usłyszał leśniczy
Zajączek puka w drzwi:
-Oj, pomóż, pomóż, pomóż mi,
bo mnie inny zastrzeli
pif, paf, pif, paf.
-Chodź zajączku tu do mnie,
ja Ciebie obronie!

Gesty:
W leśniczówce – pokazujemy daszek z dłoni,
za lasem – machamy jak na pożegnanie dłonią,
Spoglądając przez okno – osłaniamy rękoma oczy jak od słońca,
Szmer usłyszał leśniczy – nadstawiamy ucho pomagając sobie dłonią,
Zajączek puka do drzwi – udajemy, że pukamy paluszkiem o drzwi,
-Oj, pomóż, pomóż, pomóż mi – chwytamy się obiema dłońmi za głowę i kiwamy na obie strony,
bo mnie inny zastrzeli: pif, paf, pif, paf. – strzelamy z rewolwerów utworzonych z palców,
-Chodź zajączku tu do mnie – wołamy go dłonią do siebie,
ja Ciebie ochronię – wykonujemy gest kołyski obiema dłońmi kołysząc na boki.
Zabawa polega na tym, że za pierwszym razem śpiewamy i pokazujemy wszystko, (w leśniczówce za lasem…), później tylko pokazujemy, nie śpiewamy wszystkiego, tzn. nie śpiewamy „w leśniczówce…” tylko to pokazujemy, i od „za lasem” już śpiewamy i pokazujemy do końca. Za każdym razem „zabieramy” jedną linijkę tekstu i tylko to pokazujemy, bawimy się tak długo, aż pokażemy cały pląs bez śpiewu.

Zajączki
Zajączki, zajączki, zajączki
skakały przez pola i łączki.
Stanęły pod lasem i patrzą,
jak dzieci się bawią i skaczą.
Dzieci podały im rączki
I dalej skakały zajączki.

Zorro
Zorro, Zorro, Zorro,
emocji będzie sporo, sporo, sporo,
bo w czarnej masce Zorro, Zorro, Zorro,
po nocach mi się śni.
Na konia wsiada, wsiada, wsiada,
a w ręku błyszczy szpada, szpada, szpada,
pojawia się i znika, znika, znika,
bo taki jego los.
Sierżant Garsija, sija, sija,
od Zorra dostał z kija, z kija, z kija…
a teraz leży w łóżku, łóżku, łóżku
i klepie się po brzuszku.

Wykonujemy ruchy zgodne ze słowami pląsu.
Zorro – zakreślamy w powietrzu literę Z
sporo – wyrzucamy ręce przed siebie (rozstaw dłoni około 80 cm.)
masce – pokazujemy maskę na oczach (kciuki i wskazujące złączone razem, reszta palców wyprostowana ręce
obracamy o 180 stopni tak aby łokcie były skierowane ku górze, dłonie przykładamy do twarzy)
śni – składamy ręce jak do snu i przykładamy do głowy
wsiada – podnosimy prawą nogę, jak przy wsiadaniu na konia
szpada – wykonujemy energiczny wymach prawej ręki w bok
pojawia się i znika – obracamy się kilka razy dokoła własnej osi
bo taki jego los – stajemy wyprostowani, ręce wyrzucamy przed siebie na wysokości pasa
sierżant Garsija – pokazujemy duży brzuch
z kija – wykonujemy gest jakbyśmy trzymali w ręce kij i nim uderzali na wysokości pasa ruchem od siebie
w łóżku – składamy dłonie jak do snu i przykładamy do głowy
i klepie się po brzuszku – klepiemy się po brzuszku

Za każdym razem zwiększamy tempo śpiewu.

Żabki
Jam jest żabka, tyś jest żabka (pokazujemy na siebie i partnera)
My nie mamy nic takiego (kiwamy paluszkami wskazującymi i kręcimy przecząco głową)
Jedna łapka, druga łapka (wystawiamy najpierw jedną potem drugą dłoń przed siebie)
Skrzydełka żadnego (machamy rękami zgiętymi z łokciach – jak skrzydełkami)
Uła kukuła, uła kukuła, uła kuła disko! (wygłupy dowolne lub łaskotanie)

  

 

POMYSL NR 3

ttps://mojedziecikreatywnie.pl/tematyka/zabawy-dla-4-latka/